A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
AS355 Écureuil 2/Twin Squirrel/TwinStar | |
Eurocopter AS 355 N v Poprade | |
Typ | ľahký viacúčelový úžitkový vrtuľník |
---|---|
Výrobca | Aérospatiale Eurocopter Airbus Helicopters |
Prvý let | 28. augusta 1979 |
Charakter | v prevádzke |
Varianty | Eurocopter AS350 Écureuil Eurocopter Fennec Airbus Helicopters H130 |
Eurocopter (teraz Airbus Helicopters) AS355 Écureuil 2 (alebo Twin Squirrel) je ľahký dvojmotorový viacúčelový vrtuľník s trojlistovým nosným a dvojlistovým vyrovnávacím tlačným rotorom. Pôvodne ho vyrábala spoločnosť Aérospatiale, ktorá sa neskôr stala súčasťou Eurocopter Group. V Severnej Amerike bol na trh uvedený pod označením Twin Star. Jednomotorová verzia vrtuľníka nesie označenie Eurocopter AS350 Écureuil.
Vývoj
Jednomotorová verzia vrtuľníka bola vyvíjaná od začiatku 70. rokov, aby vo výrobe nahradila stroj Aérospatiale Alouette II. Prvý let sa uskutočnil 27. júna 1974. Dvojmotorová verzia označená ako Ecureuil 2, Twin Squirrel alebo v Severnej Amerike Twin Star, vzlietla prvý raz 28. augusta 1979.
Aj napriek neskoršiemu uvedeniu do života moderného vrtuľníka Eurocopter EC 130, ktorý vychádzal koncepčne zo stroja AS 350, zostala produkcia vrtuľníkov AS 350 a AS 355 vysoká. Jednomotorové i dvojmotorové verzie vrtuľníkov boli licenčne vyrábané brazílskym závodom Helibras.[1]
Varianty
- AS355 : Prvý dvojmotorový prototyp označený ako Ecureuil 2 alebo Twin Squirrel.
- AS355E : Prvá výrobná verzia poháňaná dvomi turbohriadeľovými motormi Allison 250. V Spojených štátoch a Kanade bol vrtuľník známy pod označením Twin Star.
- AS355N Écureuil 2 : Verzia vybavená dvomi výkonnejšími motormi Turbomeca Arrius 1A a systémom FADEC. Maximálna vzletová hmotnosť bola zvýšená na 2 600 kg.
- AS355F: Vylepšený variant s modernejšou hydraulikou a novšími rotorovými listami.
- AS355F1: Verzia poháňaná dvomi motormi Allison C20F. Maximálna vzletová hmotnosť bola 2 500 kg.
- AS355F2 : Verzia poháňaná dvomi motormi Allison C20F. Maximálna vzletová hmotnosť bola zvýšená na 2 540 kg.
- AS355M : Prvá vojenská verzia vrtuľníka AS 355 F1.
- AS355M2 : Vojenská verzia vrtuľníka AS 355 F2. Vo výrobe nahradená neskôr vrtuľníkmi Eurocopter AS 355 Fennec 2.
- AS355NP Écureuil 2: Verzia vrtuľníka predstavená v roku 2007. Vrtuľník je poháňaný dvomi motormi Turbomeca Arrius 1A1 a má zvýšenú maximálnu vzletovú hmotnosť na 2 800 kg. Využíva modernejšiu prevodovku z jednomotorovej verzie AS 350 B3.[2]
Vrtuľníky AS355 na Slovensku
Vrtuľníky Eurocopter AS355 sa v Česko-Slovensku objavili prvý raz v roku 1992.[3] Využívala ich Vrtuľníková záchranná zdravotná služba. Prvou bola slovenská spoločnosť ATE, ktorá dva kusy OK-WIQ, OM-MIQ (pred rokom 1992 s imatrikuláciou OK-MIQ) používala od roku 1992. Prenajímala ho Záchrannej službe v Košiciach.[4] Od 2. februára 1993 slúžil u firmy ATE vrtuľník AS355 F1 V roku 1997 ATE modernizuje letecký park francúzskym vrtuľníkom AS355N Écureuil (OM-OTO).[4] Od februára 1996 u firmy DELTA SYSTEM - AIR, s. r. o. slúžil AS355 F2 s reg. OK-AIA a AIB.[3] Firma DELTA SYSTEM – AIR, a. s. v júni 2003 prebrala nový vrtuľník Eurocopter AS 355N OK-DSN. Vrtuľník slúžil na stanici LZS v Ústí nad Labem. V januári 2005 bol vystriedaný vrtuľníkom Eurocopter 135 T2 OK-DSB.[5]
Technické údaje AS355N Écureuil 2
Dáta podľa Jane's All The World's Aircraft 1988-89[6]
Technické údaje
- Posádka: 1 pilot + 5 cestujúcich alebo 2 piloti + 4 cestujúci
- Užitočná záťaž: 6 členov posádky
- Priemer rotora: 10,69 m
- Dĺžka trupu: 12,94 m
- Výška: 3,34 m
- maximálna hmotnosť v podvese: 1 134 kg
- Prázdna hmotnosť: 1 584 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 2 600 kg
- Pohonná jednotka: 2 Turbomeca ARIUS 1A
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 150 KIAS (278 km/h)
- Cestovná rýchlosť: 120 KIAS (224 km/h)
- Praktický dostup: 6 096 m[7]
Referencie
- ↑ Taylor Michael: Jane's All The World's Aircraft 1988-89, vydavateľ Jane's Defence Data, Coulsdon, 1988,isbn = 0 7106-0867-5
- ↑ Gotzhein Christina: Eurocopter upgrades its most affordable twin, the AS355 Ecureuil/TwinStar – EASA Certification granted on February 15, 2007, Deliveries to commence in May vydal Eurocopter, 2007
- ↑ a b . Dostupné online.
- ↑ a b . Dostupné online.
- ↑ . Dostupné online.
- ↑ TAYLOR, s. 60-62 (anglicky)
- ↑ Svetoň Pavol: Vrtuľníky nad Tatrami, Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2009
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Eurocopter AS355 Écureuil 2
Externé odkazy
- Certifikácia[nefunkčný odkaz
- Certifikácia EASA - oficiálna stránka Eurocopter Archivované 2014-03-11 na Wayback Machine
- Oficiálna stránka Eurocopter Archivované 2014-03-08 na Wayback Machine
- O vrtuľníkoch na Slovensku
- Air Transport Europe Poprad
- Vrtuľníky v Čechách Archivované 2014-03-11 na Wayback Machine
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Eurocopter AS 355 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk