A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Biele Albatrosy je názov oficiálnej akrobatickej skupiny Vzdušných síl Slovenskej republiky, pôsobiacej v rokoch 1991 – 2004. Pôsobila pod hlavičkou vtedajšej Vojenskej leteckej akadémie v Košiciach a používala lietadlá Aero L-39 Albatros vo farbách slovenskej trikolóry. Počas svojho pomerne krátkeho pôsobenia sa zaradila medzi svetovo uznávané akrobatické skupiny a veľmi úspešne reprezentovala slovenské vzdušné sily vo svete. Zanikla v roku 2004.
Vznik a začiatky
S myšlienkou založiť akrobatickú skupinu prišiel koncom osemdesiatych rokov 20. storočia pplk. Ing. Marián Sakáč, ktorý začal zhromažďovať pilotov z vtedajšieho 2. školského leteckého pluku. Začiatkom deväťdesiatych rokov vznikol „Display team“ česko-slovenského vojenského letectva, ktorý sa divákom predstavoval na lietadlách Aero L-39 Albatros, MiG-23, MiG-29, Su-22, Su-25 a vrtuľníkoch Mi-24.
Dňa 3. augusta 1991 sa pri príležitosti konania Majstrovstiev sveta v parašutizme na letisku Boľkovce pri Lučenci konal konkurz, zameraný na výber vhodných pilotov a začali sa prvé nácviky. Na výbere a výcviku pilotov sa podieľal pplk. Ing. Jiří Dobeš.
Prvá zostava Bielych Albatrosov, 1991:
- pplk. Ing. Ivan Chvojka
- pplk. Ing. Marián Sakáč
- mjr. Ing. Luboš Novák
- mjr. Ing. Jaroslav Baláž
- mjr. Ing. Stanislav Rodziňák
- mjr. Ing. Peter Fianta
- mjr. Ing. Peter Lele
V roku 1992 sa na košickom letisku vykonávala oprava, preto sa nácviky skupiny presunuli do Přerova. Nasledovalo veľmi úspešné vystúpenie na 1. moravsko-sliezskej airshow v Přerove, ktoré uzavrelo prvú výcvikovú fázu skupiny.
Vystúpenia doma i v zahraničí
V nasledujúcich rokoch začali Albatrosy sláviť úspechy na leteckých dňoch v Dánsku, Francúzsku, Holandsku, Spojenom kráľovstve, Maďarsku, Rakúsku a Česku. Pri preletoch do vzdialenejších krajín sprevádzal skupinu navigátor kpt. Ing. Miroslav Kelemen. V roku 1995 pribudol do skupiny sólo pilot pplk. Ing. Jozef Kello, ktorý sólo vystúpením vypĺňal časovú medzeru počas vzdialenia a zoradenia sa hlavnej skupiny. Tento rok bol pre skupinu veľmi úspešný, dostávala ponuky na airshow z ďalších krajín.
Po generálnych opravách lietadiel začali Albatrosy sezónu úspešne v rakúskom Zeltwegu, na bratislavskom SIAD-e, kde získali ocenenie za najlepšiu letovú ukážku, Waddingtone, Hradci Králové a talianskom Cameri.
V roku 1997 opustil skupinu jej zakladateľ, Marián Sakáč a na jeho miesto nastúpil pplk. Ing. Róbert Rozenberg. V novom zložení absolvovala vystúpenia v Trenčíne, Klagenfurte, Fairforde, Nitre, Hradci Králové, kde získali ocenenie za absolútne najlepšie letecké vystúpenie a sezónu zakončili doma v Košiciach.
V ďalších sezónach navštívili aj letecké dni v Žiline, Očovej, Fairforde, Hradci Králové (kde opäť získali ocenenie, tentokrát Cenu Aero Vodochody, za najlepšie prezentovanie lietadla tohoto leteckého výrobcu), Kecskeméte, Sliači, kde sa stala tragická nehoda, pri ktorej zahynul mjr. Ing. Ľuboš Novák, na jeho miesto nastúpil mjr. Ing. Marián Koňár. Rok 2000 možno považovať za najhorší rok pre Biele Albatrosy.
Na zostupe
V ďalšom roku skupinu opustili mjr. Ing. Jaroslav Baláž a mjr. Ing. Peter Lele. Zo strany velenia Vzdušných síl prišiel rozkaz na prevelenie školského pluku z Košíc na Sliač, čo by znamenalo zánik skupiny. Za obrovskej pomoci Vojenskej leteckej akadémie, Slovenského leteckého zväzu, fanúšikov i médií sa podarilo skupinu zachrániť. Na miesto číslo 4 nastúpil mjr. Ing. Bohumír Baroš a skupina nacvičila len obmedzený program pre 5 lietadiel. Navštívila okrem domácich aj letecké dni v susedných krajinách a vykonala niekoľko slávnostných preletov na Slovensku. K obmedzeniam sa pridal ďalší nátlak zo strany Vzdušných síl a navyše ďalšie technické problémy lietadiel.
Dňa 15. apríla 2004 z košického letiska odletel na Sliač posledný Albatros a svetovo uznávaná letecká skupina Biele Albatrosy oficiálne zanikla.
Po zániku Albatrosov sa začalo uvažovať o výcviku nových pilotov, o novej skupine, ktorá by pokračovala v tradícií Bielych Albatrosov. Pôvodným pilotom však neboli ponúknuté primerané miesta, a tak ostalo len pri úvahách. Výcvik novej skupiny by znamenal opäť veľké úsilie a množstvo prostriedkov, ktoré sa vo vtedajších Vzdušných silách nenašli.
Nehody
- 17. júl 1996, Košice – vplyvom turbulencie sa zrazili čísla 2 a 6 (posádka Dvojky, pplk. Ing. Marián Sakáč a kpt. Ing. Róbert Rozenberg sa katapultovali, pplk. Ing. Peter Fianta pristál s poškodeným strojom)
- 3. jún 2000, Sliač – počas vystúpenia havaroval mjr. Ing. Ľuboš Novák, pri nehode zahynul (podľa vyšetrovacej komisie bola príčinou nehody nevysvetliteľná chyba pilota)
Posledná lietajúca zostava Bielych Albatrosov
- pplk. Ing. Ivan Chvojka
- pplk. Ing. Róbert Rozenberg
- mjr. Ing. Marián Koňár
- pplk. Ing. Peter Fianta
- mjr. Ing. Bohumír Baroš
- pplk. Ing. Jozef Kello
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk