A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
InterCity je druh expresného vlaku pre cestujúcich (vlak osobnej dopravy), ktorý jazdí na vnútroštátnych, alebo medzinárodných trasách. Často sa tieto vlaky označujú len skratkou IC.
Charakteristika
Tieto vlaky spravidla ponúkajú podobný komfort a parametre, ako vlaky kategórie EuroCity. Na rozdiel od vlakov EuroCity však pre vlaky kategórie IC neexistuje žiadny záväzný štandard. Často sú však prispôsobené miestnym podmienkam (najmä pri vnútroštátnych vlakoch IC), takže nie je možné ustanoviť jednoznačné kritériá, ktoré tieto vlaky spĺňajú.
Vlaky IC na Slovensku
IC spoje
V roku 2013 bola strata komerčných spojov štátneho dopravcu ZSSK 1,7 mil €, v roku 2014 strata dosiahla 1,2 mil €. Na rok 2015 bol v auguste toho roku plánovaný rovnaký hospodársky výsledok.[1] Od 15. apríla 2015 bol počet spojov ZSSK v pracovné dni skresaný z 3 na 2. V sobotu ako aj v nedeľu ráno prestali IC vlaky jazdiť vôbec. Víkendový Šarišan z Bratislavy do Humenného a späť ostal zachovaný.[2] Podľa Pavla Gábora z ZSSK bola na vine konkurencia RegioJetu: „Nie je možné súperiť s niekým, kto ponúka polovičnú cenu lístka,“ povedal.“[2] V návrhu grafikonu pre roky 2015/2016 z mája 2015 však ZSSK uvažovala o pridaní ďalšieho páru IC spojov z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. V sobotu však, podľa plánu, IC spoje premávať naďalej nemali.[3] Počas leta 2015 zadala ZSSK reklamnú kampaň na podporu InterCity v celkovej hodnote 5O tisíc €. Kampaň pripomínala vlaky ako alternatívnu možnosť cestnej dopravy, vyzdvihli tiež komfort v štyroch triedach, detské vozne, wi-fi pripojenie či nákup lístka online za polovicu ceny.[1]
RegioJet v cestovných poriadkoch svoje spoje na trati Bratislava-Žilina-Košice a Praha-Žilina-Košice/Banská Bystrica označuje kódom RJ.[4][5] Na druhej strane na inej stránky vlaky za IC označujú.[6] V návrhu grafiku pre roky 2015/2016 sa označovanie IC používalo. RegioJet v máji plánoval navýšiť počet spojov od 16. júna na trati Bratislava-Žilina-Košice aj Praha-Žilina-Košice o jeden pár nočných spojov IC a EC. Od 13. decembra 2015 chcel prevázkovať 4 nové spoje, celkovo na trati Bratislava-Žilina-Košice malo premávať 6 párov IC spojov v označení od IC 400 do IC 411.[3]
17. januára 2016 bola po 22 rokoch zrušená prevádzka IC vlakov ZSSK. Spoločnosť to vysvetlila stratovosťou spojov. Za rok 2015 mala strata dosiahnuť 1,2 mil €.[7]
Od platnosti nového GVD 2016/2017, 11.decembra 2016 bola prevádzka IC spojov obnovená. ZSSK prevádzkuje dva páry vlakov v oboch smeroch. Vlaky zastavujú okrem Bratislavy a Košíc už len v Kysaku, Poprade, Žiline a Trnave. Cesta medzi Košicami a Bratislavou tak trvá už len 4 hodiny a 42 minút.
Na základe znovuobnovenia IC vlakov ZSSK sa Regiojet rozhodol odísť z hlavnej trate 1.2.2017.[8] ZSSK nahradila všetky zrušené vlaky Regiojetu a skresila svoje spoje na 4 spoje denne každým smerom, pričom bol ponechaný jeden pár 'zrýchleného' IC vlaku.[9]
Od 2. zmeny grafikonu (11.6.2017) sa odchody IC vlakov mierne posunuli oproti bývalému grafikonu IC vlakov Regiojetu
Linky[10]10" class="mw-editsection-visualeditor">upraviť | upraviť zdroj
- (Wien - Bratislava-Petržalka - Bratislava-Nové Mesto) Bratislava - Trnava - Trenčín - Žilina - Vrútky - Ružomberok - L. Mikuláš - Poprad-Tatry - Spišská N. Ves - Kysak - Košice (*zvýraznené stanice sú zastávky IC 45)
- IC 521 ZSSK - Bratislava hl.st. (6:01) - Žilina (7:50 - 7:52) - Košice (10:48)
- IC 523 ZSSK - Bratislava hl.st. (11:59) - Žilina (13:50 - 13:52) - Košice (16:48)
- IC 45 ZSSK - Wien Hbf (14:42) - Bratislava-Petržalka (15:26-15:29) - Bratislava hl.st. (15:58 - 16:06) - Žilina (17:53 - 17:55) - Košice (20:42)
- IC 525 ZSSK - Bratislava hl.st. (18:01) - Žilina (19:50 - 19:52) - Košice (22:48)
- Košice - Kysak - Spišská N. Ves - Poprad-Tatry - L. Mikuláš - Ružomberok - Vrútky - Žilina - Trenčín - Trnava - Bratislava (- Bratislava-Nové Mesto - Bratislava-Petržalka - Wien) (*zvýraznené stanice sú zastávky IC 44)
- IC 520 ZSSK - Košice (5:12) - Žilina (8:07 - 8:09) - Bratislava hl.st. (10:00)
- IC 44 ZSSK - Košice (7:11) - Žilina (9:59 - 10:02) - Bratislava hl.st. (11:51-12:01) - Bratislava-Petržalka (12:23-12:33) - Wien Hbf (13:21)
- IC 522 ZSSK - Košice (11:18) - Žilina (14:07 - 14:09) - Bratislava hl.st. (16:02)
- IC 524 ZSSK - Košice (17:12) - Žilina (20:07 - 20:09) - Bratislava hl.st. (22:00)
Komfort cestovania[11]upraviť | upraviť zdroj
ZSSK ponúka vozeň 1. triedy, 2. triedy, jedálenský alebo bistro vozeň, vozeň so zdvíhacou plošinou pre imobilných cestujúcich, vozeň s oddielom pre cestujúcich s deťmi, Wi-Fi pripojenie na internet a zásuvky 230V v každom vozni. Taktiež je možné si rezervovať miesto v smere jazdy (cez internet a v pokladniciach KVC). Zároveň bol poskytovaný nadštandardný servis podľa triedy:
- trieda 1: v cene je nápoj, denná tlač, obsluha mobilbarom, bezplatné parkovanie na 48 hodín v Bratislave, Žiline, Poprade a Košiciach
- trieda 2: v cene je nápoj, denná tlač, obsluha mobilbarom
- trieda 2 (kupé pre deti): v cene je zapožičanie hracích figúrok a kociek k hre Človeče, nehnevaj sa, nápoj a denná tlač
Cenyupraviť | upraviť zdroj
Pre vlaky spoločnosti ZSSK platí osobitný cenník cestovného, podľa ktorého cena zakúpeného lístka závisí od vyťaženosti spoja a odo dňa cestovania. RegioJet používal podobný systém, cena závisela odo dňa cestovania a zaplnenej kapacity.
Referencieupraviť | upraviť zdroj
- ↑ a b POLÁŠ, Martin. Železnice propagujú stratové IC vlaky, lákajú šoférov cestujúcich na východ online. Trend.sk, 2015-08-05, cit. 2016-01-25. Dostupné online.
- ↑ a b ODKLADAL, Martin. RegioJet vyhral vojnu. Štátne železnice rušia niektoré IC-čká online. aktuality.sk, 2015-03-24, cit. 2016-01-23. Dostupné online.
- ↑ Cestovný poriadok na trati Košice - Žilina - Ostrava - Praha online. RegioJet, cit. 2016-01-23. Dostupné online. Archivované 2016-01-28 z originálu.
- ↑ Cestovný poriadok na trati Bratislava - Žilina - Košice online. RegioJet, cit. 2016-01-23. Dostupné online. Archivované 2016-01-28 z originálu.
- ↑ Cestovné a ceny pre vlaky IC online. RegioJet, cit. 2016-01-23. Dostupné online. Archivované 2016-01-21 z originálu.
- ↑ PORACKÝ, Marek. RegioJet s 13 vozňami do Košíc nevyštartuje, narazil na kapacitu staníc online. Petit Press, 2016-01-13, cit. 2016-01-14. Dostupné online.
- ↑ INFO@STUDENTAGENCY.CZ, Student Agency s.r.o.; e-mail:. RegioJet | Zrušenie vlakovej linky Bratislava–Košice online. www.regiojet.sk, cit. 2017-07-03. Dostupné online. Archivované 2018-04-21 z originálu. (po anglicky)
- ↑ MONOGRAM. Vlaky InterCity pôjdu štyrikrát denne, ZSSK chce skrátiť cestu medzi Bratislavou a Košicami na 4:30 | Aktuality | ZSSK Slovakrail online. www.slovakrail.sk, cit. 2017-07-03. Dostupné online.
- ↑ MONOGRAM. Cestovný poriadok IC vlakov | ZSSK Slovakrail online. www.slovakrail.sk, cit. 2017-07-03. Dostupné online.
- ↑ MONOGRAM. Služby vo vlakoch InterCity | ZSSK Slovakrail online. www.slovakrail.sk, cit. 2017-07-03. Dostupné online.
Pozri ajupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk