A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
JAWA alebo Jawa bol česko-slovenský, od roku 1993 český výrobca motocyklov a v minulosti aj automobilov. V súčasnosti sa pod touto značkou predávajú preznačené čínske, indické a argentínske motocykle. Vo výrobe zostáva aj dvojtaktná 350/640. (už len na latinskoamerický trh). Názov pochádza zo spojenia Janeček - Wanderer.
Dejiny firmy
K zaregistrovaniu značky došlo 17. augusta 1929 o pol jedenástej dopoludnia. Český majiteľ zbrojovky, podnikateľ a vynálezca František Janeček hľadal nový výrobný program, potom ako sa v jeho firme doposiaľ najdôležitejšie zbrojné produkty ukázali ako nedostatočne konkurecieschopné. Následne kúpil práva na motocykel nemeckej značky Wanderer, čo bol jednovalec s rozvodom OHV, zdvihovým objemom 500 cm³, hriadeľovým pohonom a rámom z oceľových profilov. Ľudovo nazývaný „Rumpál“, bol nedostatočne vyvinutý a pre množstvo detských chorôb sa mohol iba s čiastočným úspechom usadiť na trhu (firma Wanderer končila predovšetkým v dôsledku technických problémov s týmto motocyklom výrobu, možno práve preto sa mohli zdať Janečkovi ponúknuté podmienky ako výhodné). Predstavený bol na Pražskom autosalóne 23. októbra 1929.
V tejto oblasti neskúsenej firme vytiahol tŕň z päty anglický motocyklový pretekár a konštruktér George William Patchett, ktorý začal konštruovať úspešný pretekársky stroj a roku 1932 bol uvedený na trh nový motocykel s motorom Villiers 175 cm³. Patchett navrhol pre Jawu i dva cestné stroje so zdvihovým objemom 350 cm³, verziu SV a OHV, potom však už prišli návrhy Ing. Josefa Jozífa, najprv dvojtaktný 100 cm³. Po druhej svetovej vojne bola Jawa znárodnená a jadrom jej produkcie sa stali dvojtaktné stroje: jednovalce 125 a 175 cm³, jedno- alebo dvojvalec 250 cm³ a dvojvalec 350 cm³. Na zahraničných trhoch predávala Jawa prostredníct om Motokovu aj motocykle iných značiek pod označením Jawa, napríklad Čezet, Babetta, SK-90, alebo Tatran.
Okrem toho vyrábala Jawa aj pretekárske stroje DOHC (niektoré prepĺňané)[chýba zdroj a od polovice 50. rokov dvojvalce OHC 500 cm³. V celom povojnovom období žala úspechy[chýba zdroj v Šesťdňovej súťaži, v motokrosoch[chýba zdroj i na plochých dráhach, ale jej hitmi ostávali dvojtaktné motocykle 250 a 350 cm³ aj malé motocykly predovšetkým pre mládež 50 cm³- Jawetta. Jawa vyrába motocykle dodnes. Jej hlavným produktom je naďalej dvojtaktná JAWA 350/640 v dizajne 634 a dovezené, preznačené zahraničné motocykle: čínska Jawa 350 OHC, alebo indický Jawa Perak 350 CL.
Známe typy motocyklov
- JAWA 500 OHV (1929) nazývaný Rumpál, jednovalec, pohon kardanom, licencia Wanderer
- JAWA 175 Villiers (1932), dvojtakt - jednovalec, motory a ďalšie komponenty boli dodané od anglického Villiersa, neskôr ich Jawa vyrábala v licencii
- JAWA 350 SV (1934), jednovalec
- JAWA 350 OHV (1935), jednovalec
- JAWA 250 (1935), dvojtakt - jednovalec
- JAWA 100 Robot (1937), dvojtakt - jednovalec
- JAWA 250 Duplex Block (1939), dvojtakt - jednovalec, prevodovka v jednom bloku s motorom
- JAWA 250 typ 11 (1946), Pérák, dvojtakt - jednovalec
- JAWA 350 typ 12 (1948), Pérák, pôvodne ako Ogar 350, dvojtakt - dvojvalec
- JAWA 500 OHC Typ 15/00, /01, /02 4 taktný dvojvalec (1952 - 59)
- JAWA 250, 350 (dvojvalec, ex Ogar), 125, 150 a 175 (od 1954), Kývačka podľa nového typu odpruženia zadného kolesa výkyvnou vidlicou; všetky dvojtakt – 125 až 175 jednovalec, JAWA 350 s dvoma valcami, 250 ako 1-, tak aj 2 valec s JAWA alebo ČZ-motormi, pod značkou JAWA popr. JAWA-CZ, od ca. 1968 modernizované, s viac ako 60 % výkonu navyše[chýba zdroj.
- JAWA 50 typ 550 "Pionier" (1954), jednomiestny, zvaný „jednohrb“
- JAWA 50 typ 555 (1958), jednomiestny, plno kapotovaný s nosičom batožín nad zadným kolesom
- Jawa Cezeta 175 (skúter, 1956)
- JAWA 500 (plochodrážna, 1964, ex ESO S45, od 1953 OHV, od 1976 DOHC
- SK-90, vývoj a výroba v Považskej Bystrici, premenovaný na JAWA 90, 5-stupňová prevodovka a rotačný posúvač. Verzie Cross, Trail a Roadster (1968-73)
- JAWA 50 Typ 05, 20 „Standart“ (2 miestny, poloskúter, s chráničmi kolien) a 21 "Sport" (stupačky), vývoj a výroba v Považskej Bystrici, 3 stupňová prevodovka, nožné riadenie
- JAWA 50 Typ 23 „Mustang“ (1968 - 1982, 2 miestny, pohonný agregát rovnaký ako 20, 21) vývoj v spolupráci Považských strojární a talianskeho Italjetu.
- JAWA Stadion (1955, moped, 2-stupňová prevodovka, ručné riadenie, ľahká stavba)
- JAWA Jawetta (okolo 1960, moped, 2 stupňová prevodovka, ručné riadenie, kapotáž)
- Babetta 207 - moped, vývoj a výroba na Slovensku od 1973 - 1982, na niektorých trhoch pod názvom Jawa moped, 1-stupňová prevodovka, automatická spojka, elektronické bezkontaktové zapaľovanie Tranzimo, max.rýchlosť 25/40/50 km/h.
- Babetta 210 - moped vývoj a výroba na Slovensku od 1983 - 1998, na niektorých trhoch pod názvom Jawa moped, 2-stupňová prevodovka, automatická spojka, elektronické bezkontaktové zapaľovanie, verzia moped/mokik, max. rýchlosť 25/30/40/50km/h
- Jawa New Pionýr 555 (od 2006, preznačený čínsky motocykel, 4 taktný, chladenie vzduchom, 4-stupňová prevodovka, mechanická spojka, zapaľovanie CDI , max rýchlosť 62 km/h (80 km/h) štartér mechanický, Max. výkon 2,6 kW/8600 ot./min. 3,2 Nm/5500 ot./min., brzdy bubnové
- Jawa Betka 50 (od 2006, preznačený čínsky motocykel, 4taktný, chladenie vzduchom, 4-stupňová prevodovka, mechanická spojka, zapaľovanie CDI, max rýchlosť 62 km/h (80 km/h), štartér mechanický alebo elektrický, max. výkon 2,6 kW/8600 ot./min. 3,2 Nm/5500 ot./min., bubnové brzdy
Automobily
Všetky údaje sú pre základnú verziu dvojdverovej limuzíny (tudor)
- JAWA 700 (1934) - vodou chladený radový 2-valec, 684 cm³, 15 kW, naprieč za prednou nápravou, 3-stupňova prevodovka, predný nahon, pohotovostná hmotnosť 720 kg, max. 80 km/h; modifkovaná licenčná verzia DKW Meisterklasse.
Jawa 750 1000 míľ československých 1935 vyrobených 6 kusov ztoho 3 kúpe a 3 roadster má 2 valec 26 koní maximálna rýchlosť 120kmh.vaha auta je 705kgdochovalo sa jeden exemplár v prevedení kúpe.
- JAWA Minor I (1937 - 39, 1945) - vodou chladený radový 2-valec, 616 cm³, 15 kW, naprieč za prednou nápravou, 3-stupňova prievodovka, predný nahon, pohotovostná hmotnosť 700 kg, max. 90 km/h
- Aero Minor II (1946 - 51) - vodou chladený radový 2-valec, 616 cm³, 15 kW, v ose vozu pred prednou nápravou, 4-stupňová prevodovka, predný náhon, pohotovostná hmotnosť 700 kg, max. 90 - 100km/h
- Aero Minor III (1951) - vodou chladený radový 2-valec, 651 cm³, 17 kW, 4-stupňová prevodovka, predný náhon, max. 100 km/h. Prototyp, naisto zamýšľaný pre sériovú výrobu, ktorá sa však kvôli náhlemu ukončeniu programu Minor neuskutočnila.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Jawa
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk