A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Lusitania pláva do New Yorku na konci panenskej plavby 13. septembra 1907 | |
Základné údaje | |
---|---|
Typ: | zaoceánsky parník |
Majiteľ: | Cunard Line |
Domovský prístav: | Liverpool, Spojené kráľovstvo |
Objednaná: | John Brown & Co. Ltd, Clydebank, Škótsko |
Začiatok stavby: | 16. júna 1904 |
Spustená na vodu: | 7. júna 1906 |
Panenská plavba: | 7. septembra 1907 |
Osud: | potopený 7. mája 1915 nemeckou ponorkou U-20 |
Poloha vraku: | 51°25′00″S 8°33′00″Z / 51,416667°S 8,55°Z |
Sesterské lode: | Mauretania |
Technické dáta | |
Hrubá tonáž (BRT): | 31 550 BRT |
Výtlak: | 44 767 ton (44 060 long tons) |
Dĺžka: | 239,9 m |
Šírka: | 26,5 m |
Ponor: | |
Pohon: | 25 parných kotlov 4 parné turbíny 76 000 hp (56,67 MW) |
Palivo: | uhlie |
Rýchlosť: | Cestovná (po výmene propelerov v r. 1909): 25 uzlov (46,3 km/h) Maximálna: 28 uzlov (51,8 km/h) |
Dosah: | neznámy |
Posádka: | 850 |
Kapacita: | Cestujúci a posádka (plne naložený): 2 198 Cestujúci: |
RMS Lusitania bol luxusný zaoceánsky parník (R.M.S. – Royal Mail Ship), vlastnený Cunard Line a postavený v rokoch 1904 – 1907 v lodenici John Brown & Company v škótskom Clydebanku. Loď bola pomenovaná podľa rímskej provincie Lusitania, ktorá je dnes súčasťou Portugalska. Počas prvej svetovej vojny bola 7. mája 1915 torpédovaná nemeckou ponorkou U-20. Incident, ktorý si vyžiadal až 1 198 životov, sa odohral 18 kilometrov od írskeho Old Head of Kinsale, loď sa potopila počas osemnástich minút. Potopenie lode vyvolalo verejné odsúdenie Nemecka a bolo využívané v rámci americkej vojnovej propagandy.
Konštrukcia
Lusitania aj jej sesterská loď Mauretania boli postavené za pomoci britskej Admirality, ktorá Cunard Line poskytla cez 2 500 000 libier výmenou za to, že v prípade vstupu Spojeného kráľovstva do vojny, budú obe lode poskytnuté Royal Navy k prestavbe na pomocné krížniky.
Obe lode, hoci mali trochu rozdielny pohon (Mauretania bola o pol uzla rýchlejšia), boli poháňané štyrmi skrutkami priamo napojenými na parné turbíny. Dosahovali rýchlosť cca 28 uzlov. V prvej svetovej vojne mali byť zabavené Admiralitou, ale nestalo sa tak. Iba Mauretania bola neskôr zabavená a slúžila ako nemocničná loď (po vojne sa vrátila do služieb lodiarskej spoločnosti Cunard a v roku 1935 bola rozobraná).
Služba
V rokoch 1907 až 1909 sa Lusitania stala päťnásobným držiteľom Modrej stuhy Atlantiku. Za prvej svetovej vojny i naďalej slúžila ako pasažierska loď.
Potopenie Lusitanie
Pasažieri boli od cesty odrádzaní inzerátom[1] z 22. apríla 1915, ktorý varoval, že medzi Spojeným kráľovstvom a Nemeckom existuje vojnový stav a loď môže byť v britských vodách potopená. Toto upozornenie vydala samotná nemecká ambasáda vo Washingtone.
Dňa 1. mája 1915 Lusitania opustila New York. 7. mája o 13:30, týždeň po opustení New Yorku, bola na svojej ceste do Liverpoolu torpédovaná nemeckou ponorkou U-20. Po zásahu jedným torpédom (občas sa mylne uvádzalo dvoma – zrejme v dôsledku prekvapivo rýchleho potopenia počas 18 minút) sa Lusitania naklonila provou a pravobokom pod hladinu. Kormidlo sa zaseklo a loď plávala rýchlo aj počas veľkého náklonu, čo znemožnilo spustenie záchranných člnov. Akékoľvek pokusy o ich spustenie boli márne - člny sa vždy prevrátili a cestujúci sa vysypali do vody. Po zastavení lode už bolo neskoro, lebo kvôli veľkému náklonu boli člny na pravoboku ďaleko od člnovej paluby a väčšina člnov na ľavoboku sa rozpárala a veľké nýty na oceľových plátoch. 18 minút po explózii sa Lusitania potopila. Z vraku je jasne viditeľné, že loď bola v takom veľkom náklone, že jej predok sa v takmer 100 m hlbokej vode pri potápaní dotkol dna a loď sa neskôr prevrátila. Celkom pri potopení zahynulo 1 198 osôb. Potopenie Lusitanie je opradené mnohými konšpiračnými teóriami, keďže sa na tak veľkú loď potopila veľmi rýchlo. Najpravdepodobnejšie je, že loď viezla muníciu do ručných zbraní, ktorej prítomnosť bola uvedená aj v zozname prepravovaného tovaru, ale žiadne výbušniny.[2][3] Nemecká strana kvôli tejto skutočnosti poukazovala na Lusitaniu ako na legitímny cieľ, zároveň však mylne tvrdila, že loď bola vyzbrojená.[4]
Smrť toľkých cestujúcich (z ktorých bolo 128 Američanov) zdvihla u svetovej verejnosti vlnu antipatie voči Nemecku a prispela k vstupu Spojených štátov do prvej svetovej vojny po boku štátov Dohody.
Referencie
- ↑ http://www.firstworldwar.com/features/lusitania.htm
- ↑ LUSITANIA WAS UNARMED; Collector Malone Says She Was Examined Before Sailing. DENIAL BY CUNARD MEN Never Carried a Gun and Never Was in British Admiralty Service. 'HELPLESS AS A FERRY BOAT' Munitions of War on Board Non-Explosive and Carried as Regular Commerce. ROBERTS EXPLAINS FLAGS Carried Only the Pennant of a Merchantman and the Usual House Mail Insignia. . query.nytimes.com, 1915-05-10, . Dostupné online.
- ↑ Česká televize. Potopení Lusitanie - jeden z milníků první světové války . ceskatelevize.cz, . Dostupné online.
- ↑ SINKING JUSTIFIED, SAYS DR. DERNBURG; Lusitania a "War Vessel," Known to be Carrying Contraband, Hence Search Was Not Necessary. . query.nytimes.com, 1915-05-09, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Lusitania (parník)
Externé odkazy
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku RMS Lusitania na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk