A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Rithmomachia | |
![]() Rithmomachia | |
Základné informácie | |
---|---|
Vydavateľ | Public domain |
Počet hráčov | 2 |
Rithmomachia (tiež Arithmomachia, Rythmomachia, Rhythmomachia, alebo aj Hra mudrcov) je tradičná abstraktná dosková hra pochádzajúca z Európy. Rithmomachia patrí do kategórie matematických hier.
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Ritho.jpg/220px-Ritho.jpg)
História
Pôvod tejto hry je neznámy. Stredovekí spisovatielia pripisujú autorstvo Rithmomachie Pytagorovi, ale v Gréckej literatúre sa nenašla o hre žiadna zmienka.
Prvá písomná zmienka o tejto hre pochádza z roku 1030, keď mních menom Asilo predstavil túto hru študentom kláštorov. Krátko na to upravil pravidlá hry uznávaný mních Herman z Reichenau. V nasledujúcich storočiach sa hra rozšírila do kláštorov a škôl v južnom Nemecku a Francúzsku, kde sa používala hlavne ako matematická učebná pomôcka.
V 13. storočí sa Rithmomachia dostala do Anglicka. Anglický filozof Roger Bacon odporúčal túto hru svojim študentom a filozof Thomas More nechal obyvateľov fiktívnej Utópie hrať túto hru pre zábavu.
Vrchol svojej popularity dosiahla hra v 17. storočí. Potom ju vytlačil šach a do konca 19. storočia hra postupne upadla do zabudnutia. Začiatkom 20. storočia Rithmomachiu znovu objavili historici.
Pravidlá
Hracia doska má tvar obdĺžnika a skladá sa zo 128 polí. Veľkosť kratšej strany hracej dosky je 8 polí, veľkosť dlhšej strany dosky je 16 polí. Každý z hráčov má k dispozícii hracie kamene svojej farby (biele a čierne). Hracie kamene majú tvar trojuholníka, štvorca, kruhu a pyramídy. Na každom hracom kameni je vyznačené číslo. Rozloženie hracích kameňov na začiatku hry je síce symetrické, ale čísla na hracích kameňoch má každý hráč iné.
Pohyb hracích kameňov
Pohyb hracieho kameňa závisí od jeho tvaru.
- Kruh sa pohybuje o jedno pole v diagonálnom smere.
- Trojuholník sa pohybuje o dve polia v ortogonálnom smere.
- Štvorec sa pohybuje o tri polia v ortogonálnom smere.
- Pyramída sa skladá z viacerých kameňov a môže sa pohybovať rovnako ako ktorýkoľvek kameň, ktorý pyramída obsahuje.
Zaberanie kameňov
Zajať súperov kameň je možné viacerými spôsobmi.
- Stretnutie: Ak hráč presunie svoj hrací kameň na hracie pole na ktorom sa nachádza súperov kameň s rovnakou hodnotou, súperov kameň sa z dosky odstráni.
- Napadnutie: Ak sa hrací kameň s nižšou hodnotou nachádza od kameňa s vyššou hodnotou v takej vzdialenosti, ktorej počet prázdnych polí sa po vynásobení hodnoty kameňa s nižšou hodnotou rovná hodnote kamena s vyššou hodnotou, kameň s vyššou hodnotou sa z dosky odstráni.
- Pasca: Ak sa suma hodnôt dvoch kameňov rovná hodnote súperovho kameňa umiestneného medzi nimi, súperov kameň sa z hracej dosky odstráni.
- Obliehanie: Ak je hrací kameň obklopený zo všetkých štyroch strán, odstráni sa z hracej dosky
Cieľ hry
Existuje viacero spôsobov ako hru vyhrať. Tieto sú rozdelené do dvoch skupín: základné víťazstvá a riadne víťazstvá. Riadne víťazstvá sú odporúčané pre skúsených hráčov.
Základné víťazstvá:
- De Corpore: Ak hráč zajme stanovený počet súperových kameňov, vyhráva hru. Tento počet si hráči stanovia sami pred začatím hry.
- De Bonis: Ak hráč zajme súperove figúrky, ktorých súčet hodnôt dosahuje alebo presahuje stanovené číslo, vyhráva hru. Toto číslo si hráči stanovia sami pred začatím hry.
- De Lite: Ak hráč zajme súperove kamene, ktorých súčet hodnôt dosahuje alebo presahuje stanovený počet, a zároveň počet cifier na zajatých súperových kameňoch je menší ako stanovené číslo, vyhráva hru.
- De Honore: Ak hráč zajme súperove kamene, ktorých súčet hodnôt dosahuje alebo presahuje stanovený počet, a zároveň počet zajatých súperových kameňov je menší ako stanovené číslo, vyhráva hru.
- De Honore Liteque Je kombináciou De Lite a De Honore.
Riadne víťazstvá:
- Victoria Magna (veľké víťazstvo): Nastane vtedy, ak tri hracie kamene sú usporiadané v aritmetickej postupnosti.
- Victoria Major (velkolepé víťazstvo): Nastane vtedy, ak štyri hracie kamene sú usporiadané tak, že tri z nich sú usporiadané v aritmetickej postupnosti, a iné tri kamene z tejto štvorice sú usporiadané v inom type aritmetickej postupnosti.
- Victoria Excellentissima (excelentné víťazstvo): Nastane vtedy, ak štyri hracie kamene sú usporiadané tak, že tri rôzne trojice z nich sú usporiadané v rôznych aritmetických postupnostiach.
Pozri aj
Externé odkazy
- Rithmomachia na boardgamegeek.com (po anglicky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk