A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Airbus A300-600ST | |
Airbus Beluga je charakteristický rozmerným nákladným priestorom nad trupom | |
Typ | prúdové dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Airbus |
Prvý let | 13. september 1994 |
Zavedený | september 1995 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Airbus |
Výroba | 1992 – 1999 |
Vyrobených | 5 |
Varianty | Airbus A300-600ST Airbus Beluga XL |
Airbus A300-600ST (Super Transporter) alebo Beluga (podľa veľryby druhu bieluha žltobiela, ktorú pripomína) je špeciálnou verziou štandardného veľkokapacitného nákladného lietadla Airbus A300. Je upravený na prepravu častí konštrukcie lietadiel a rozmerných, neskladných nákladov.
Nákladný priestor A300-600ST má priemer 7,4 metrov a jeho dĺžka je 37,7 metrov; maximálna hmotnosť nákladu je 47 ton. Maximálna vzletová hmotnosť (MTOW) 155 ton je porovnateľná s maximálnou vzletovou hmotnosťou bežného A300, čo napovedá, že lietadlo je určené na prevoz rozmerných, ale relatívne ľahkých nákladov.
História
Mnohí veľkí leteckí výrobcovia sú nadnárodnými spoločnosťami a nie je neobvyklé, že majú svoje výrobné závody na vzájomne veľmi vzdialených miestach. Situácia Airbusu je však unikátna, pretože bol založený ako konzorcium leteckých výrobcov z Francúzska, Veľkej Británie, Nemecka a Španielska a geografické rozmiestnenie jeho závodov nie je len otázkou nákladov a výhodnosti, je to tiež záležitosť histórie, národných záujmov a hrdosti. Dôsledkom toho je, že každý z partnerov vyrába celú jednu časť konštrukcie lietadla, ktoré musia byť následne prevezené na jedno miesto s montážnou linkou. Detaily sa môžu líšiť v závislosti od modelu, ale spravidla sa krídla vyrábajú v Británii, chvostová časť v Španielsku, trup v Nemecku a predok a centrálna časť vo Francúzsku; všetky musia byť zmontované v Toulouse alebo v Hamburgu.
Keď v roku 1970 začal Airbus s výrobou, prvé komponenty boli prepravované po ceste, ale rastúca výroba si čoskoro vyžiadala zmenu k rýchlejšiemu a lacnejšiemu spôsobu prepravy – vzduchom. Od roku 1972 Airbus používal na tieto účely flotilu štyroch výrazne upravených lietadiel „Super Guppy“ – pôvodne Boeingov Stratocruiser zo 40. rokov. S prerobenými rozmernými trupmi a turbovrtuľovými motormi prevážali počas 60. rokov objemné náklady pre vesmírny program NASA. Po určitom čase ale Super Guppies prestali stačiť. Ich rastúci vek neustále zvyšoval prevádzkové náklady (náklady na prepravu dielov predstavovali 0,4 až 0,5 % z predajnej ceny lietadiel Airbus)[1] a rastúci objem výroby pri Airbuse vyžadoval vyššiu prepravnú kapacitu.
V roku 1991 Aérospatiale a DASA, dvaja z hlavných partnerov v Airbuse, začali spoločne vyvíjať náhradu. Ako základ poslúžil štandardný veľkokapacitný dvojmotorový Airbus A300: krídla, motory, podvozok a spodná časť trupu boli zachované a horná časť trupu bola nahradená obrovskou konštrukciou v tvare podkovy, ktorá mala priemer 7,7 m. Aby bol umožnený nerušený prístup do nákladného priestoru, bol cockpit štandardného A300 posunutý pod podlahu nákladového priestoru a nad kabínu bol inštalovaný nahor sa otvárajúci poklop. Chvostová časť bola zväčšená a zosilnená tak, aby bola zaistená smerová stabilita počas letu.
Práce na lietadle započali v septembri 1992 a už o dva roky neskôr, 13. septembra 1994 o 9:02 h, sa uskutočnil prvý let trvajúci 4 hodiny a 21 minút.[1] Po 335 hodinách skúšobných letov získalo lietadlo v septembri 1995 všetky potrebné povolenia a A300-600ST, teraz známy ako „biela veľryba“ alebo Beluga, vstúpil do služby. Neskôr Airbus vyrobil ešte štyri ďalšie Belugy, tempom asi jednej za rok a všetkých päť je v súčasnosti v pravidelnej službe. Ich hlavnou úlohou je prevoz komponentov Airbusov z výrobných závodov na montážne linky v Toulouse a Hamburgu, ale sú plne k dispozícii aj pre charterové lety iných spoločností. Belugy už boli použité aj pri preprave mnohých špeciálnych nákladov, ako napr. častí vesmírnej stanice, rozmerných a krehkých umeleckých diel, priemyselných strojov a kompletných helikoptér (Beluga na spodnom obrázku prepravila tri vrtuľníky, dva NHI NH90 a jeden Eurocopter Tiger z Európy do Austrálie a späť).
Špecifikácie (A300-600ST)
Technické údaje
- Posádka: 4
- Dĺžka: 56,16 m
- Rozpätie: 44,84 m
- Výška: 17 m
- Plocha krídiel: 258,8 m²
- Priemer trupu: 7,7 m
- Prázdna hmotnosť: 86,0 ton
- Maximálna vzletová hmotnosť: 155 ton
- Maximálna hmotnosť nákladu: 47 ton
- Objem nákladu: 1 365 m³
- Pohonné jednotky: 2 × dvojprúdový motor General Electric CF6 -80C2A8, každý s ťahom 120 kN (12 236 kgf; 26 977 lbf)
Výkony
- Najvyššia cestovná rýchlosť: 780 km/h
- Dolet (s nákladom 40 t): 2 780 km
- Dolet (s nákladom 26 t): 4 630 km
- Dostup: 10 760 m
Referencie
- ↑ a b PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46–47. ISSN 0024-1156.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Airbus Beluga
Externé odkazy
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Airbus Beluga na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk