A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Diaľnica M5 | |
---|---|
Základné údaje | |
Správca | Állami Autópálya Kezelő Zrt. (štát) |
Ďalší správcovia | Alföld Koncessziós Autópálya Rt. |
Výstavba | 1982-2006 |
Celková dĺžka | 160,9 km |
v prevádzke | 160,9 km |
Štát | Maďarsko |
Župa | Budapešť, Peštianska župa Báčsko-malokumánska župa Čongrádsko-čanádska župa |
Výjazdy | 19 (v prevádzke) |
Križovatky | 3 (v prevádzke) |
Pohľad z nadjazdu na výjazde Kecskemét | |
Objekty na trase | |
|
Diaľnica M5 (maď. Autópálya M5, M5-ös autópálya) je 160,9 km dlhá diaľnica v Maďarsku, ktorá vedie z Budapešti cez mestá Kecskemét, Kiskunfélegyháza a Segedín až na srbskú štátnu hranicou pri obci Röszke. V krátkom úseku na južných predmestiach hlavného mesta je dočasne v peáži s diaľnicou M0. Na tomto úseku po M5 prechádzajú európske cesty E65 a E71 a na celej trase aj E75.
História
Prvé plány na výstavbu "automobilovej cesty" (automobil-út) sa medzi Budapešťou a Belehradom sa objavili ešte v roku 1942. Táto naplánovaná cesta mala takmer totožnú trasu ako súčasná M5. Avšak vzhľadom na to, že Maďarsko v tom čase okupovalo tzv. južnú zem (Délvidék), plánovaná komunikácia nekončila pri obci Röszke, ale až pri Báčskej Palanke, ktorá v súčasnosti patrí Srbsku. Tieto plány sa však nerealizovali kvôli vojnovým udalostiam.
Po vojne význam automobilizmu upadol, takže výstavba vysokokapacitných komunikácií sa stala bezpredmetná. Opätovné oživenie plánov nastalo až v 70. rokoch, keď bola stanovená súčasná trasa diaľnice, ktorá bola súčasťou európskeho dopravného koridoru Londýn-Istanbul.
Prvé stavebné práce sa začali v prvej polovici 80. rokov na južných predmestiach hlavného mesta a prvý úsek medzi obcami Ócsa a Örkény (29 km) odovzdali do užívania dňa 22. novembra 1985. Do pádu socializmu v roku 1989 bola M5 predĺžená až po severný okraj mesta Kecskemét.
Prechod na trhové hospodárstvo začiatkom 90. rokov spôsobil finančné ťažkosti, preto bolo rozhodnuté dostavať diaľnicu za súkromný kapitál. Bola založená spoločnosť Alföld Koncessziós Autópálya Rt. (AKA), ktorá v polovici 90. rokov začala s dostavbou. V roku 1996 bol dokončený obchvat mesta Kecskemét a v roku 1998 bola M5 predĺžená po Kiskunfélegyházu.
Podobne, ako v prípade diaľnice M1 sa objavili problémy s príliš vysokou cenou mýtnych poplatkov, čo spôsobovalo nízke využívanie tejto diaľnice. Aby sa tranzitná doprava vyhla poplatkom, používala štátnu cestu 5. To spôsobilo protesty obyvateľov priľahlých obcí, ktorí sa sťažovali na príliš hustú premávku. Problém sa podarilo vyriešiť až v roku 2004, keď bola M5 zaradená do systému štátneho mýtneho spoplatnenia.
Výstavba medzitým pokračovala, avšak pomalším tempom. 10. decembra 2005 bol otvorený úsek medzi mestami Kiskunfélegyháza a Segedín a 11. marca 2006 aj posledný úsek medzi Segedínom a štátnou hranicou so Srbskom.
Hlavné križovatky
Galéria
-
Výjazd do obce Röszke
-
Severne od Kecskemétu
-
M5 neďaleko obce Pusztavacs
-
Výjazd Újhartyán
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Diaľnica M5 (Maďarsko)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk