A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
LARP (akronym z anglického live action role-playing game) je označenie druhu hier naživo založených na hraní roly. Každý hráč má pridelenú rolu postavy, ktorú počas hry fyzicky stvárňuje podobne ako herci v divadle. Na rozdiel od divadla však hráči LARPu nehrajú primárne pre diváka, ale sami pre seba a svojich spoluhráčov. LARP sa často podobá improvizovanému divadlu, napr. Commedia dell’Arte.
Každá postava má vytvorený charakter, podľa ktorého za ňu hráč koná, a svoje herné ciele, ktoré sa v rámci tejto roly snaží dosiahnuť. Vzájomnými rozhovormi, interakciou a hereckou improvizáciou následne hráči spoločne rozvíjajú príbeh, ktorého sú ich postavy súčasťou. Rozuzlenie príbehu ako celku spravidla nie je pevne stanovené a je na aktivite hráčov, ako sa rozhodnú rôzne herné situácie vo svojich rolách vyriešiť.
Priebeh
Nasledujúce odstavce popisujú priebeh najbežnejšej formy LARPov, s ktorými sa stretnete na Slovensku. Pre konkrétnu akciu nájdete špecifické inštrukcie na stránke organizátorov danej hry.
Pred hrou
Na rozdieľ od návštevy kina alebo divadla sa treba registrovať vopred, v niektorých prípadoch aj niekoľko mesiacov pred uskutočnením LARPu. Tento čas slúži na to, aby hráčovi vedel organizátor hry pomôcť pripraviť sa. To zvyčajne znamená emailovú komunikáciu v ktorej spoločne vytvoria postavu alebo vyberú postavu, ktorú organizátor vopred napísal.
Ďalej sa očakáva od hráča naštudovanie materiálov konkrétneho scenára, ktoré obsahujú pravidlá hry a príbeh sveta, v ktorom sa bude odohrávať dej. Aj výroba alebo kúpa kostýmu je vo väčšine prípadov zodpovednosť účastníka. Táto časť prípravy sa teší veľkej obľube v komunite a radi pomáhajú nováčikom.
Počas hry
Pred samotným začiatkom hry sa priamo na mieste konania zúčastnia hráči workshopov. Tie majú slúžiť na zopakovanie pravidiel a zároveň uľahčiť vcítenie sa do postavy.
Akcia má jasne stanovené priestorové (miestnosť, časť lesa) a časové ohraničenie. V rámci toho účastníci tvoria dej na základe motivácií postáv a interakcie s druhými hráčmi, pričom organizátori usmerňujú dianie na hre pomocou pravidiel a cudzích postáv (viď nižšie). Príklad diania môže byť hráč obchodník, ktorý prišiel vyjednať ochranu svojej karavany s hráčom šľachticom. Na mieste ale umrie cudzia postava krčmára a tretí hráč strážnik začne vyšetrovať vraždu.
Pravidlá na hre slúžia na:
- simuláciu nerealizovateľného (napr. mágia, globálna ekonomika)
- bezpečnosť hráčov (napr. mäkčenie zbraní, heslo "Červená stop" na okamžite prerušenie hry)
- dramatické usmernenie (skoky v hernom čase na odohratie retrospektívnej scény, hlasný interný monológ na znázornenie vnútorného sveta postavy pre ostatných hráčov)
Cudzie postavy je výraz pre postavy, ktoré nestvárňujú hráči ale organizátori. Zvyčajne slúžia na posúvanie príbehu dopredu alebo ako súčasť pravidlovej mechaniky (napr. poštár na komunikáciu s postavami, ktoré sa nenachádzajú na hre).
Rôzne pohľady na LARP
Spektrum LARPov, ktoré sa organizujú v našich končinách, je veľmi široké a jednotlivé hry môžu byť v mnohých ohľadoch navzájom odlišné. Líšiť sa môžu námetom, žánrom, masovosťou, dĺžkou trvania, hernými pravidlami alebo aj samotným prostredím hry.
LARPy je možné považovať za dramatickú, zážitkovú či pohybovú činnosť. Tieto prvky – rovnako ako nepopierateľné znaky hry, ktoré odlišujú LARP od divadla – sú zastúpené v každom jednom LARPe, ale ich miera a vyváženosť sa líši. Vzhľadom na to, že ide o relatívne mladú voľnočasovú aktivitu, neexistuje jasná definícia LARPu a jednotný názor naň.
Prínos LARPu pre hráča
LARPy svojim hráčom prinášajú najmä zábavu a kreatívne využitie voľného času. Aj keď to nemusí byť zámerom, nepriamou formou podporujú tiež rozvoj osobnosti, schopnosť analyzovať a aplikovať vedomosti, zlepšujú komunikačné aj rétorické schopnosti a v bezpečnom prostredí hry vedú hráčov k prijímaniu zodpovednosti za svoje rozhodnutia a ich dôsledky.
Odraz
Putovná konferencia Odraz vznikla v roku 2008 v Česku a podľa vzoru škandinávskej konferencie Knutepunkt vytvára zázemie pre výmenu skúseností a prehĺbenie všeobecnej informovanosti o LARPoch.
Zborníky sú voľne dostupné na stiahnutie a podávajú komplexný pohľad na problematiku LARPu:
- Kolektív autorov: Sborník konference Odraz 2008. online
- Kolektív autorov: Odraz 2009. ISBN 978-80-254-4564-8. online
- Kolektív autorov: Rozlety : sborník larpové konference Odraz 2010. ISBN 978-80-254-6721-3. online
- Kolektív autorov: Sborník z larpové konference Odraz 2011. online
- Kolektív autorov: Sborník z larpové konference Odraz 2012. online
Pozri aj
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk