A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
C-5 Galaxy | |
C-5 Vzdušných síl USA počas letu | |
Typ | strategické transportné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Lockheed |
Prvý let | 30. jún 1968 |
Zavedený | Jún 1970 |
Charakter | V prevádzke Aktívnych: 33 V zásobe: 45 ANG: 30[1] |
Hlavný používateľ | United States Air Force |
Výroba | C-5A: 1968–1973 C-5B: 1985–1989 C-5M zlepšenia: 2006-súčasnosť |
Vyrobených | 131 (C-5A: 81, C-5B: 50) |
Cena za kus | C-5B: US$168 miliónov (1987)[2] |
Lockheed C-5 Galaxy je veľké vojenské transportné lietadlo vyrábané spoločnosťou Lockheed. Lietadlo je v službe United States Air Force a bolo navrhnuté na prepravu nadrozmerných nákladov na veľké (medzikontinentálne) vzdialenosti a je jedným z najväčších vojenských lietadiel na svete. Galaxy má mnoho spoločného so svojím menším predchodcom C-141 Starlifter, a tiež s modernejším C-17 Globemaster III.
C-5M Super Galaxy je upravená verzia s novými motormi a modernizovanou avionikou s životnosťou do roku 2040.
C-5 Galaxy je v službe United States Air Force od roku 1969. V tom čase bol používaný ako podpora amerických vojenských operácií vo všetkých hlavných konfliktoch, vrátane Vietnamu, Iraku, Juhoslávie a Afganistanu, rovnako ako podpora spriaznených krajín ako Izrael počas Jomkipurskej vojny a v operáciách NATO v druhej vojne v Perzskom zálive. C-5 Galaxy je tiež používané na distribúciu humanitárnej pomoci a podporu pre program Space Shuttle agentúry NASA.
Vznik a vývoj
V roku 1961 oslovila americká armáda niekoľko leteckých spoločností s požiadavkou na vývoj obrieho transportného lietadla, ktoré by nahradilo dosluhujúci Douglas C-133 Cargomaster a doplnilo by v rovnakom období zavádzané lietadlo Lockheed C-141 Starlifter, ktorého interiér nebol pre niektoré transportované zariadenia dostatočne priestranný. Svoje návrhy poslala spoločnostiam Boeing, Douglas, General Dynamics, Lockheed a Martin Marietta, z ktorých do ďalších kôl výberového konania postúpili Boeing, Douglas a Lockheed. Z prihlásených výrobcov motorov General Electric, Curtiss-Wright Corporation a Pratt & Whitney postúpili spoločnosti General Electric a Pratt & Whitney. Po spracovaní pripomienok a vyhotovení nových návrhov bol nakoniec vybraný Lockheed a ako dodávateľ motorov General Electric.[3]
Prvý skutočný prototyp C-5A (číslo 66-8303) bol dokončený dňa 2. marca 1968[4] a prvýkrát vzlietol dňa 30. júna 1968. Sériová výroba sa začala v decembri 1969, prvý hotový stroj potom prevzala v júni 1970 437th Airlift Wing, Charleston Air Force Base, SC (437. zásobovacia letka pri Charlestonskej leteckej základni v Južnej Karolíne). Počas statických a únavových skúšok vykonávaných už po po dodaní prvých kusov americkej armáde sa objavili na krídlach praskliny,[5] pre všetky C-5A tak bolo obmedzené maximálne konštrukčné zaťaženie na 80%. Novo vyvinuté krídla, u ktorých boli oproti pôvodnej konštrukcii využité nové hliníkové zliatiny, boli u všetkých C-5A vymenené v rokoch 1980 - 1987.[6][7]
V januári 1986 bola dodaná prvá verzia C-5B, ktorá má už zosilnené krídla a modernizovanú avioniku a motory.
Verzie
C-5A
Pôvodná verzia C-5, dodaných bolo 81 kusov, na 77 z nich bolo nutné v rokoch 1980-87 vymeniť krídla (pozri vyššie).
C-5B
C-5B je vylepšenou verziou C-5A. Popri všetkých vylepšeniach, ktorých sa počas výroby dočkala C-5A (vrátane zosilnených krídel), dostala C-5B modernizované motory a novú avioniku. Od roku 1986 do roku 1989 bolo dodaných 50 kusov.[8][9]
C-5C
C-5C je špeciálne upravený variant na prepravu nadrozmerných nákladov. Dve C-5 (čísla 68-0213 a 68-0216) boli upravené tak, aby mali väčšiu vnútornú nákladnú kapacitu (napríklad na prepravu satelitov NASA). Hlavné zmeny pozostávali v odstránení zadného poschodia pre cestujúcich, inštaláciou nových nákladných vrát s delením uprostred a novej zadnej prepážke, ktorá bola umiestnená viac vzadu.[10] Obidve C-5C sú umiestnené na Travis Air Force Base v Kalifornii. V januári 2007 bola na variante s číslom 68-0216 modernizovaná avionika.[8]
C-5M Super Galaxy
Ide o modernizované už vyrábané lietadlá verzií C-5B, C-5C a niektorých C-5A. Modernizácia tu spočíva v osadení novej avioniky a nových výkonnejších motorov, čím sa zvýšilo užitočné zaťaženie, zlepšila sa stúpavosť a dolet. Tiež sa zrýchlil štart a tým sa aj skrátila minimálna vzletová plocha. Prvá modernizácia na C-5M bola dokončená dňa 16. mája 2006 a toto modernizované Galaxy vzlietlo dňa 19. júna 2006.
Špecifikácie (C-5B)
Údaje z USAF fact sheet,[11] Lockheed-Martin C-5,[12] International Directory of Military Aircraft,[13] a Quest for Performance.[14]
Hlavné charakteristiky
- Posádka: 8 zvyčajne (pilot, prvý pilot, kopilot, dvaja leteckí inžinieri, traja nakladači)
4 minimum (pilot, kopilot, dvaja leteckí inžinieri) - Nosnosť: 122 470 kg
- Rozpätie krídel: 67,89 m
- Výška: 19,84 m
- Nosná plocha: 576 m²
- Prázdna hmotnosť: 172 370 kg
- Hmotnosť s nákladom: 348 800 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 381 000 kg
- Pohonná jednotka: 4 × turboventilátorový motor General Electric TF39-GE-1C, každý s ťahom 190 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: Mach 0,79 (932 km/h)
- Cestovná rýchlosť: Mach 0,77 (919 km/h)
- Dolet: 4440 km s nákladom 119,400 kg
- Dostup: 10 600 m pri celkovej hmotnosti 279 000 kg
- Stúpavosť: 9,14 m/s
- Plošné zaťaženie: 610 kg/m²
- Ťah/hmotnosť: 0,22
- Rozbeh pre vzlet: 2600 m
- Dojazd: 1100 m
- Kapacita paliva: 193 600 l
Referencie
- ↑ Mehuron, Tamar A., Assoc. Editor. "2008 USAF Almanac, Fact and Figures." Air Force Magazine, Máj 2008.
- ↑ Congressional Budget Office 1986, p. 47.
- ↑ Norton 2003, pp. 8-9.
- ↑ Veronico and Dunn 2004, s. 62
- ↑ Garwood, Darrell. Newest Air Force planes grounded. Dostupné online Times-News, 17. január 1970.
- ↑ Norton 2003, s. 53–56
- ↑ Congressional Budget Office 1986, s. 46
- ↑ a b C-5B. Dostupné online GlobalSecurity.org. Prístup: 21.01.2010.
- ↑ Miller 2003, s. 53.
- ↑ Norton 2003, pp. 62, 78.
- ↑ "Fact Sheet: C-5 Galaxy." US Air Force. Aktualizované: 21. január 2010.
- ↑ "C-5 Galaxy specifications." Archivované 2008-04-11 na Wayback Machine Lockheed Martin. Aktualizované: 21. január 2010.
- ↑ Frawley, Gerald. The International Directory of Military Aircraft, 2002/2003. Fishwick, Act, Australia: Aerospace Publications, 2002. ISBN 1-875671-55-2.
- ↑ Loftin, L. K., Jr. "NASA SP-468: Quest for Performance: The Evolution of Modern Aircraft." Archivované 2006-06-13 na Wayback Machine NASA, 1985.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Lockheed C-5 Galaxy
Externé odkazy
- C-5 Galaxy na LockheedMartin.com Archivované 2009-08-05 na Wayback Machine
- C-5 Galaxy na GlobalSecurity.org
- C-5 Galaxy na Air-Attack.com Archivované 2012-08-06 na Wayback Machine
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článkov Lockheed C-5 Galaxy na anglickej Wikipédii a Lockheed C-5 Galaxy na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk