Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. | Zásady ochrany osobných údajov. | OK, súhlasím
Electronic.sk | Základné pojmy: Elektrotechnika | Elektronika






...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Olejový chladič
Olejový chladič motocykla Yamaha XS650

Olejový chladič je typ chladiča určený na chladenie oleja v strojoch, kde je olej použitý ako pracovná látka a počas práce sa intenzívne zohrieva. Môže ísť napríklad o spaľovací motor alebo hydrodynamickú prevodovku. Chladič oleja môže byť realizovaný ako výmenník tepla kvapalina-vzduch alebo kvaplina-kvapalina. Olejový chladič môže byť súčasťou hlavného chladiaceho okruhu, alebo samostatného chladiacieho olejového okruhu.[1]

Olejový chladič spaľovacích motorov

Používa sa iba pri motoroch s veľkým výkonom, alebo s vysokým tepelným zaťažením. Pri prehriatí oleja bez chladenia by došlo k poklesu viskozity, čo by viedlo k poškodeniu olejového filmu v ložiskách s rizikom ich poškodenia. Zapojenie chladiča reguluje termostatický ventil až pri dosiahnutí teploty oleja cca 90 °C.[2] Pri väčšine automobilových motorov nie je použitý.[1] V minulosti sa bežne používal v leteckých motoroch.

Chladenie vzduchom

Pri výmenníku kvapalina-vzduch je konštrukcia podobná konštrukcii chladiča chladiacej kvapaliny. Rúrkami chladiča, ktoré tvoria chladiacu mrežu preteká olej. Táto je z vonkajšej strany omývaná a ochladzovaná vzduchom.

Chladenie kvapalinou

Pri výmenníku kvapalina-kvapalina je olejový chladič vstavaný priamo do chladiaceho okruhu motora. Rúrkami chladiča preteká olej, tie sú z vonkajšej strany v kontakte s chladiacou kvapalinou. Výhodou tohto riešenia je rýchlejšie dosiahnutie prevádzkovej teploty oleja pri pri nízkej prevádzkovej teplote motora. Olej je v tomto režime v chladiči ohrievaný od chladiacej kvapaliny, ktorá sa zohrieva rýchlejšie.

Referencie

  1. a b TRNKA, Jaroslav; URBAN, Jaroslav. Spaľovacie motory. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1992. 568 s. ISBN 80-05-01081-8. S. 370 – 371.
  2. HROMÁDKO, Jan, a kol. Spalovací motory. Praha : Grada Publishing a.s., 2011. 296 s. ISBN 978-80-247-3475-0. S. 281. (český)
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Olejový chladič

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku
čítajte viac na tomto odkaze: Chladenie





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk