A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
T-55 v poľskom múzeu zbraní v Poznani. | |
T-55 | |
---|---|
Všeobecná charakteristika | |
Posádka | 4 muži |
Dĺžka | 9 m (s kanónom dopredu) 8,3 m korba |
Šírka | 3,27 m |
Výška | 2,35 m |
Hmotnosť | 36 ton |
Pancier a výzbroj | |
Pancier | 203 mm čelo veže, 150 mm boky veže, 64 mm zadná časť veže, 100 mm korba |
Hlavná výzbroj | 100 mm kanón D-10T2G |
Druhotná výzbroj | 2 x guľomet SGMT kalibru 7,62 mm |
Pohyblivosť | |
Motor | Vznetový V-55 580 hp (425 kW) |
Zavesenie | |
Rýchlosť na ceste | maximálna 50 km/h priemerná na ceste 33 km/h priemerná na poľných cestách 24 km/h |
Výkon/hmotnosť | 16,1 hp/tona |
Dosah | 460 km po ceste 290 v teréne |
Tanky T-54 a T-55 sú sovietske stredné resp. hlavné bojové tanky vyrábané v rokoch 1947 až 1981. Mnoho týchto tankov zostáva vo výzbroji viacerých krajín dodnes. Bolo vyrobených viac než 95 000 tankov[1] tohto radu, čo z nich robí najvyrábanejšie tanky na svete. Tanky T-54 a T-55 si sú veľmi podobné a na prvý pohľad nerozoznateľné. Mnoho T-54 bolo v neskoršom období modernizovaných na verziu T-55.
Vznik a vývoj
Tanky T-54/55 boli vyvinuté v 40. rokoch ako náhrada za zastarávajúce tanky T-34. Vývoj sa začal v Charkovskej konštrukčnej kancelárii O.O. Morozova v roku 1943, keď sa začali práce na vylepšenej verzii T-34M. Úsporou hmotnosti, lepším motorom a ďalšími zmenami mohli konštruktéri na nový podvozok inštalovať silnejší pancier. Nový tank bol označený T-44. Prvé tanky T-54 boli vyrobené v roku 1945 a v roku 1947 nahradili vo výrobe nástupcu tankov T-34, ktorým bol typ T-44. Tento však stále používal vežu tanku T-34/85, do ktorej nebolo možné inštalovať nový silnejší kanón, ktorý by podstatne prekonával nemecký 88 mm kanón tanku Tiger, či dlhý 75 mm kanón tanku Panther. Séria prototypov viedla k výrobe tanku T-54 so 100 mm kanónom D-10, rovnakým akým boli vyzbrojené samohybné delá SU-100.
V roku 1947 sa začala sériová výroba vo fabrike Uralvagonzavod (UVZ) v Nižnom Tagile. Od roku 1948 v Charkovskom závode na výrobu lokomotív V.O. Malyševa. Od roku 1951 začala modernizácia aj tohto nového typu. Bol inštalovaný lepší optický zameriavač, filtre paliva, oleja a vzduchu. Nový typ označený ako T-55 bol prvý tank schopný nasadenia v oblastiach zasiahnutých zbraňami hromadného ničenia. Stroj bol tiež vybavený automatickým protipožiarnym systémom. V roku 1958 začala výroba typu T-55 a prestavba T-54 na T-55. Výroba skončila až v roku 1981. Vzniklo mnoho variánt s rôznymi modifikáciami. V ZSSR bolo vyrobených okolo 50 tisíc kusov. Licenčne sa tank vyrábal aj v Česko-Slovensku, Poľsku, v Číne ako typ 59. Mnoho strojov bolo exportovaných do zahraničia.
V Česko-Slovensku bol tento tank v 70. rokoch modernizovaný a vybavený mikroprocesorovým systémom riadenia paľby Kladivo.
Následníkom tankov T-55 bol typ T-62 zo začiatku 60. rokov. T-62 využíval veľa komponentov svojho predchodcu.
Nasadenie
Tanky T-54 a T-55 sa zúčastnili mnohých konfliktov a kríz hlavne počas studenej vojny. Na začiatku svojho nasadenia prekonával všetky nepriateľské konštrukcie. Najnebezpečnejší tank USA M48 Patton stroje T-55 prekonávali svojim pancierovaním aj palebnou silou. Použili ich sovietske sily a jednotky krajín Varšavskej zmluvy pri intervencii v Maďarsku roku 1956, ČSSR v roku 1968. Intenzívnych bojov sa tanky zúčastnili vo vojnách na Blízkom východe, vo Vietname, Afganistane a inde. Dodnes slúžia tieto tanky asi v 50 štátoch. Tisíce týchto tankov majú stále zakonzervované, a pripravené na opätovné uvedenie do prevádzky aj krajiny bývalého východného bloku.
Z výzbroje ČSĽA a teda aj na Slovensku boli tanky T-54 postupne sťahované od roku 1990. V rokoch 1992 - 1994 došlo podľa Zmluvy o konvenčných ozbrojených silách v Európe k ich likvidácii. Do súčasnosti sa na Slovensku zachovali len 2 kusy T-54M, ktoré sú v zbierkach Vojenského historického múzea v Piešťanoch[2].
Tank má veľmi nízku siluetu, vďaka ktorej je menej zraniteľný a na bojisku je ťažšie spozorovateľný. Sila pancierovania sa pohybuje v rozmedzí 120 – 200 mm. Bez prípravy sa tank môže brodiť v hĺbke 1,4 m. Po krátkej príprave je schopný prekonať aj vodnú prekážku s hĺbkou 5,5 m. Nevýhodou je omedzený priestor pre posádku, vodič, strelec aj veliteľ sedia vo vozidle v rade za sebou. Prípadný zásah tak môže v momente vyradiť väčšinu posádky.
Po nasadení nového amerického tanku M60 a britského typu Centurion so 105 mm kanónom, ktoré dokázali preraziť pancier T-55 na vzdialenosť 2 km sovietska armáda začala T-55 nahradzovať modernizovaným typom T-62.
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému T-55
Externé odkazy
- Štefan Bukovan: T-54 - prvý tank studenej vojny, Dostupné online; www.valka.cz, ISSN 1803-4306; (Vydané: 15.06.2011; Prístup: 26.04.2016)
Zdroj
- Hlavní takticko-technická data tankové a automobilové techniky ČSLA, Naše vojsko, Praha, 1978, s. 39 - 48
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk