A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra 603 | |
---|---|
Výrobca | Tatra |
Produkcia | 1955–1975 |
Krajina pôvodu | Česko-Slovensko |
Predchodca | Tatra 87 Tatra 600 |
Nasledovník | Tatra 613 |
Trieda | vyššia stredná |
Typ karosérie | štvordverový sedan 6-miestny, neskôr 5-miestny |
Motor(y) | benzínový, štvortaktný, 2,545 l /2,472 l, vidlicový 8-valec OHV, 77 kW / 4800 ot/min, chladený vzduchom |
Max. rýchlosť | 160-170 km/h |
Zrýchlenie
0 – 100 km/h |
15 s |
Spotreba
(90/120/mesto) |
12,5 l/100 km |
Prevodovka(y) | 4-stupňová mechanická |
Rázvor | 2750 mm |
Dĺžka | 5035 mm |
Šírka | 1910 mm |
Výška | 1500 mm |
Hmotnosť | 1470/1960 kg |
Kapacita nádrže | 55 /60 l |
Tatra 603 je osobný automobil vyššej strednej triedy vyrábaný v rokoch 1955 – 1975. Bol posledný z radu osobných vozidiel Tatra s prúdnicovou karosériou (prvý bol Tatra 77 z roku 1933). Automobil bol v prvom rade určený ako reprezentačné služobné vozidlo.
V roku 1955 bol postavený prvý, tvarovo mierne odlišný prototyp, v ďalších rokoch nasledovala 10ks overovacia séria a následne malosériová výroba. Automobil vynikal ladnými a vyváženými tvarmi, ktorými sa výrazne odlišoval od ostatnej vtedajšej automobilovej produkcie. Vďaka svojej aerodynamicky tvarovanej karosérii získal viaceré ocenenia pri súťažiach elegancie (napr. Zlatá stuha Wiesbadenu). Karoséria je dielom výtvarníka F. Kardausa a vtedajšieho vedúceho pražskej konštrukčnej kancelárie Tatra, V. Popelářa. Vozidlo bolo vyrábané v závode Tatra Kopřivnice, neskôr v pobočnom závode Tatra Příbor. Vozy prvých sérií boli charakteristické typickou trojsvetlovou prednou maskou, po modernizácii (Tatra 2-603 od konca roka 1963) bola maska štvorsvetlová. Konečnú podobu získala karoséria vozidla v modelovom roku 1968.
Tatra 603 bola poháňaná vzduchom chladeným osemvalcovým OHV motorom s objemom 2,5 l, umiestneným za zadnou nápravou. Motor, ktorý navrhol Ing. J. Mackerle, mal u prvých vozov výkon 73 kW, u posledných verzií 77 kW (105 k) a poháňal cez štvorstupňovú prevodovku zadnú nápravu. Brzdy boli najskôr bubnové, od konca roku 1968 kotúčové na všetkých kolesách, vyrábané v licencii Dunlop. Predná náprava bola typu McPherson. Od roku 1973 vozidlo používalo v tej dobe v ČSSR, revolučné bezkontaktné elektronické kondenzátorové zapaľovanie PAL. Maximálna rýchlosť bola 160 km/h (údaj výrobcu), v skutočnosti však boli T603 rýchlejšie a vďaka svojej aerodynamickej karosérii s nízkym súčiniteľom odporu vzduchu (Cw=0,354) dosahovali rýchlosť cez 170km/h.[chýba zdroj Jazdné vlastnosti zodpovedali koncepcii s motorom za zadnou nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bolo citlivé na bočný vietor a pri ostrej jazde v zákrutách pretáčavé. Zlepšeniu jazdných vlastností napomohlo zavedenie torzného stabilizátora prednej nápravy u typu T2-603, ako aj neskoršie zavedenie radiálnych pneumatík Barum rozmeru 180/90-SR15 s dezénom OR17, vyvinutých špeciálne pre T603. Vozidlo malo veľmi dobre vyriešené pruženie s pomerne vysokým zdvihom kolies a nízkou vlastnou frekvenciou, takže jazda s ním bola pohodlná aj na horších cestách.
Naoko sa síce režim tváril, že šesťstotrojka je vo voľnom predaji, no jej cena ju kvalifikovala do kategórie áut snov. Pre obyvateľstvo bola absolútne nedostupná. Prvé kusy stáli 95 000 Kčs, v 60. rokoch však zdraželi na 108 000 korún a posledné vozidlá stáli 195 000 korún.[1]
Napriek svojim veľkým rozmerom a hmotnosti bola Tatra 603 nasadzovaná na športové súťaže, kde dosiahla viaceré úspechy. Upravené verzie mali motor so zvýšeným výkonom a často boli odľahčené (hliníkové a laminátové [chýba zdroj panely karosérie). Takéto vozy jazdili podľa úpravy motora a použitých prevodov rýchlosťou až cez 200 km/h. Najvýznamnejšie zahraničné úspechy dosiahla Tatra 603 na belgickom Marathon de la Route, ako aj na nemeckom okruhu Nürburgring.
Celkovo bolo vyrobených 20 422 ks všetkých typov Tatry 603 a bola tak najrozšírenejším typom značky Tatra. V súčasnosti patria zachované vozidlá spravidla do zbierok automobilových múzeí, alebo súkromných zberateľov.
Tatra Bratislava
Samostatnú kapitolu v živote Tatry 603 tvoria rôzne pokusy a návrhy o zásadnú tvarovú modernizáciu jej prúdnicovej karosérie. Do štádia realizácie prototypu sa dostala Tatra 603A z pražskej vývojovej kancelárie, ako aj v bratislavskej vývojovej kancelárii Tatra pod vedením Ing. Ivana Mičíka od nej odvodené úžitkové prevedenie sanitka a samostatný veľmi progresívny návrh Tatra 603X (ktorú štylisticky a konštrukčne navrhol Ján Cina), obsahujúci okrem návrhu vlastnej karosérie aj viaceré inovatívne technické riešenia, zvyšujúce hlavne kvalitu podvozkových skupín. Návrh tvarového riešenia tohto vozidla tiež vznikol v závode Tatra Bratislava. Z každého vozidla však bol vyrobený iba jeden prototyp. Tieto autá patria v súčasnosti do zbierok múzea Tatra v Kopřivnici.
Jeden z neskorších návrhov nerealizovanej modernizácie Tatry 603 od karosárskej firmy SI-Stille Italia, sa v bokoryse nápadne podobal na Tatru 603X, z čoho bolo často mylne vyvodzované, že návrh karosérie T-603X vznikol práve u tejto firmy. Donedávna dokonca túto dezinformáciu hlásal aj technický popis v múzeu Tatra v Kopřivnici.
Tatre 603X boli vytýkané hlavne menšie rozmery voči pôvodnej Tatre 603 a z toho vyplývajúce menšie pohodlie pre cestujúcich. Na rozdiel od nej však mala 603X viaceré varianty karosérie. Vedenie továrne rozhodlo o výrobe úplne nového typu vozidla Tatra 613, ktoré však využívalo viaceré technické riešenia prototypu T603X.
V súvislosti s Tatrou 603 je potrebné spomenúť aj, na svoju dobu pokrokové, úžitkové varianty Tatra 603 MB a Tatra 603 NP, vyvinuté taktiež v pobočnom závode Tatra v Bratislave.
Zaujímavosti
- Automobil Tatra 603 použili vo videoklipe k piesni „Slave To The Wage“ britskej hudobnej skupiny Placebo. Použili ho aj vo videoklipe skupiny Orlík k piesni Čech.
- Tento automobil si zahral aj v americkom filme z roku 2004 „Rad nešťastných príhod“ (Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events), kde v ňom jazdil právnik rodiny Baudelairovcov Mr. Poe (Timothy Spall).
Referencie
- ↑ Tatra 603: V Česku predávajú šesťstotrojku snov. Cenou vyráža dych . Pravda.sk, 2022-08-05, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 603
Externé odkazy
- http://www.youtube.com/watch?v=SzyoBXaLLCk
- http://www.youtube.com/watch?v=gxhkuy4WFS8 T-603 na motorovej brzde
- http://www.tatraklub.sk Archivované 2017-07-03 na Wayback Machine Tatra Auto Klub Slovakia
- http://www.tatra.cz Tatra A.S, oficiálna stránka
- http://www.tatraportal.sk
- http://www.youtube.com/watch?v=SzyoBXaLLCk
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk