A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Volkswagen Jetta | |
---|---|
Výrobca | Volkswagen |
Iné názvy | Volkswagen City Jetta |
Produkcia | 1979 – súč. |
Krajina pôvodu | Nemecko |
Príbuzné autá | Volkswagen Golf Volkswagen Bora |
Trieda | nižšia stredná |
Typ karosérie | sedan |
Volkswagen Jetta je modelom nemeckej automobilky Volkswagen a patrí rovnako ako Golf do kategórie áut nižšej strednej triedy.
Prvá generácia (1979 – 1984)
Prvá generácia sedanu Jetta sa predstavila na Frankfurtskom autosalóne v roku 1979.[1] Výroba začala ešte v tom istom roku v nemeckom Wolfsburgu. V Mexiku sa Jetta predávala pod názvom Volkswagen Atlantic. Na výber bola dvoj alebo štvordverová karoséria. Dizajn bol rovnako ako u hatchbacku dielom Giorgetta Giugiara. Americká verzia používala odlišne hranaté svetlomety, ktoré boli využité aj pri hatchbacku Rabbit. Pre východné európske trhy bežala výroba aj v Bosne a Hercegovine v Sarajeve. Produkcia skončila v roku 1984. Celkovo bolo vyrobených 571 030 vozidiel Jetta prvej generácie.
- Rozmery
- Rázvor – 2 400 mm
- Dĺžka – 4 270 mm
- Šírka – 1 600 mm
- Výška – 1 300 mm
Druhá generácia (1984 – 1992)
Druhá generácia odvodeného sedanu sa vyrábala v rozmedzí rokov 1984 až 1992. Za 8 rokov výroby bolo vyrobených 1 708 390 kusov. Na americkom trhu, kam prišla druhá generácia v roku 1985, sa Jetta stala najpredávanejším európskym automobilom. Vozidlo bolo vo všetkých smeroch väčšie a na rozdiel od predchodcu už päťmiestne. Rovnako ako pri prvej generácii sa vyrábal dvoj a štvordverový variant. V roku 1988 prišla modernizácia. Tá obsahovala nové nárazníky a predné bočné okná prestali byť delené. Kladne hodnotené bolo u druhej generácie riadenie a kvalita interiéru.[2] Z vozidla boli odvodené aj športovejšie modely GLI alebo GTX. Tie boli prezentované ako lacnejšia alternatíva k vozidlám Audi alebo BMW.[3] Športové verzie boli vybavené väčšími kolesami, tvrdšie nastavenými tlmičmi a kratšími prevodovými stupňami.
- Rozmery
- Rázvor – 2 470 mm
- Dĺžka – 4 346 mm (do roku 1988), 4 385 mm
- Šírka – 1 680 mm
- Výška – 1 410 mm
Volkswagen Jetta King
Volkswagen Jetta King je postavený na základe druhej generácie Jetty. Jeho výroba prebieha od piateho decembra 1991 v Číne. Počas výroby prešiel automobil dvoma modernizáciami. Prvá z nich prišla v októbri 1997. Dizajn prednej časti vozidla bol zmenený v duchu štvrtej generácie Passatu. Druhý facelift prišiel v marci 2004 podľa modelu Phaeton. Výroba prebieha v provincii S’-čchuan v Chengdu.
Tretia generácia (1992 – 1998)
Tretia generácia sedanu sa vyrábala v rokoch 1991 až 1998. V Európe pristúpil Volkswagen k zmene mena na Vento. Pod názvom Jetta sa tretia generácia predávala len v Spojených štátoch. K dispozícii už bola len ako štvordverový sedan. Design tretej generácie vytvoril Herbert Schafer. Boli použité farby bez prímesí ťažkých kovov a plasty boli čiastočne z recyklovaného materiálu.[4]
Rozmery
- Rázvor – 2 470 mm
- Dĺžka – 4 400 mm
- Šírka – 1 690 mm
- Výška – 1 430 mm
Štvrtá generácia (1998 – 2005)
Štvrtá generácia sa vyrábala najkratšie, iba medzi rokmi 1998 až 2005. V Európe sa predávala pod menom Bora, v Spojených štátoch a v Mexiku ostalo pri označení Jetta. Okrem klasického sedanu bolo od modelu Bora odvodené aj vozidlo s karosériou kombi Bora Variant. Prakticky išlo o klasický Golf Variant s dielmi prednej karosérie, ktoré sú zhodné so sedanom. Kombi sa predstavilo v januári 2001 na autosalóne v Los Angeles. Výroba kombi pre všetky trhy ale prebiehala len vo Wolfsburgu.[5] Novinkami vo výbave vozidla boli dažďové senzory alebo automatická klimatizácia.
V Mexiku pokračoval predaj tejto generácie ešte v roku 2009. V ponuke sú dva motory, benzínový dvojliter s výkonom 85 kW a vznetový motor s objemom 1,9 litra a výkonom 74 kW. V roku 2009 sa v ponuke objavila športová verzia Jetta GLI poháňaná turbodúchadlom preplňovaným motorom s objemom 1,8 litra a výkonom 132 kW. Do výbavy športovej verzie patrí predný spojler, nadstavce prahov, športové nárazníky a sedemnásťpalcové kolesá, ktoré sú širšie ako u štandardných verzií. Celý automobil je na zníženom podvozku. Interiér je vybavený koženým paketom a doplnkami z Golfu GTI. V prepočte sa cena pohybovala okolo 330 tisíc Sk.[6]
City Jetta
Rovnako ako u hatchbacku, pokračuje na niektorých trhoch, ako napríklad Kanada, Brazília, Argentína, Čína alebo Mexiko, aj výroba sedanu. Dizajn vozidla je inšpirovaný piatou generáciou Passatu. K dispozícii je automobil s jediným motorom s obsahom 2,0 l a výkonom 86 kW.
- Rozmery
- Rázvor – 2 510 mm (sedan), 2 520 mm (kombi)
- Dĺžka – 4 380 mm (sedan), 4 410 mm (kombi)
- Šírka – 1 730 mm
- Výška – 1 430 mm (sedan), 1 490 mm (kombi)
Piata generácia (2005 – 2010)
Piata generácia sa po prvýkrát predstavila 5. januára 2005 na autosalóne v Los Angeles. Okrem predchádzajúcich lokácií výroby sa novo montuje napríklad aj v Indii. Je o niečo menšia, ako model Passat. Maska chladiča má veľké rozmery a je podobná ako na modeli Touran alebo Eos. Vo výbave sa novo objavila duálna klimatizácia a nové halogénové natáčacie svetlomety.
- Rozmery
- Rázvor – 2 580 mm
- Dĺžka – 4 550 mm
- Šírka – 1 760 mm
- Výška – 1 460 mm
Šiesta generácia (2010 – súč.)
Aktuálny model využíva podvozkovú platformu Golfu V. generácie, rovnako ako techniku zo staršej, (VI.) generácie. Ide prakticky o facelift s doplnením novej výbavy, ako je cúvacia kamera, rozpoznávanie únavy vodiča alebo kontrolu "mŕtveho uhla".[7] Pohonné jednotky tvoria tri zážihové a dva vznetové motory s výkonom od 77 do 110 kW.
Referencie
- ↑ Volkswagen writes history. Wolfsburg : Volkswagen Kommunikation Briefach, 1998.
- ↑ SMITH, David C.. Golf, Jetta much improved and, with them, VWA's hopes. Ward's Auto World, december 1984, . (po anglicky)
- ↑ JEDLIČKA, Dan. Practically speaking, Volkswagen Jetta GLI at the top of its class. Chicago Sun - Times, júl 1986, čís. 106.
- ↑ HILLS, Auburn. Volkswagen of America. Michigan : , 1993. ISBN Form No. W63 163 6081 Chybné ISBN.
- ↑ SMITH, Gregory M.. Volkswagen of America Concentrates on Process: Rolls out new, dealer-friendly distribution system . január 2002, . Dostupné online. Archivované 2004-03-01 z originálu. (po anglicky)
- ↑ VAVERKA, Lukáš. Volksagen Jetta GLI 1.8 Turbo: Mexický guláš . Auto.cz, 2009-8-13, . Dostupné online. (po česky)
- ↑ Jetta na automix.sk
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Volkswagen Jetta
Externé odkazy
- Oficiálne stránky modelu Archivované 2014-10-23 na Wayback Machine
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk