A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Farebná hĺbka je termín používaný v počítačovej grafike, ktorý popisuje počet bitov použitých na opis určitej farby alebo pixelu v bitmapovom obrázku alebo snímky videa. Toto poňatie je tiež známe ako počet bitov na pixel, najmä ak je uvedené spolu s počtom použitých pixelov. Väčšia farebná hĺbka zväčšuje škálu rôznych farieb a prirodzene tiež pamäťovú náročnosť obrázka či videa.
Používané farebné hĺbky
- 1-bitová farba (21 = 2 farby) tiež označovaná ako Mono Color (najpoužívanejšia je, že bit 0 = čierna a bit 1 = biela)
- 4-bitová farba (24 = 16 farieb)
- 8-bitová farba (28 = 256 farieb)
- 15-bitová farba (215 = 32 768 farieb) tiež označované ako Low Color
- 16-bitová farba (216 = 65 536 farieb) tiež označované ako High Color
- 24-bitová farba (224 = 16 777 216 farieb) tiež označované ako True Color
- 32-bitová farba (232 = 4 294 967 296 farieb) tiež označované ako Super True Color (niekedy tiež ako True Color)
- 48-bitová farba (248 = 281 474 976 710 656 = 281,5 biliónov farieb) tiež označované ako Deep Color
Poznámka
Ľudské oko je veľmi kvalitný orgán a dokáže od seba odlíšiť až štyri miliardy rôznych odtieňov. Na základe toho sú už farby True Color ("pravé" farby) považované za vhodné pre kvalitnú tlač fotografií vo farebných časopisoch.
Farebné komponenty pixelu
Pre ukladanie a spracovanie obrazových dát sa najčastejšie používa farebný model RGB alebo RGBA, kde jednotlivé komponenty značia R červená, G zelená, B modrá a A tzv. alfa kanál pre transparentnosť.
Farebná hĺbka | Počet bitov komponentu | |||
---|---|---|---|---|
Počet bitov | R | G | B | A |
8-bit1 | 3 | 3 | 2 | - |
16-bit2 | 5 | 6 | 5 | - |
18-bit3 | 6 | 6 | 6 | - |
24-bit | 8 | 8 | 8 | - |
32-bit | 8 | 8 | 8 | 8 |
1 indexovaná farba s paletou 3-3-2
2 toto je najčastejšie rozloženie pre 16-bitovú hĺbku, možné sú aj iné kombinácie napr. RGBA
3 natívna farebná hĺbka grafickej karty VGA
Indexovaná farba
V prípade nízkych farebných hĺbok je hodnota väčšinou indexovaná v určitej farebnej mape alebo palete. Farby použiteľné v palete môžu byť dané hardvérom alebo modifikovateľné. Pre modifikovateľné položky palety možno zvoliť farbu z definovanej množiny farieb. Napr. pre zobrazovacie zariadenia VGA má táto množina 218 = 262144 možných farieb.
- 1-bitová farba (21 = 2 farby) monochromatické, často čiernobiele
- 2-bitová farba (22 = 4 farby) CGA
- 4-bitová farba (24 = 16 farieb) bolo použité napr. EGA a u najnižšieho používaného štandardu VGA vo vyššom rozlíšení
- 8-bitová farba (28 = 256 farieb) VGA v nízkom rozlíšení, SVGA
Poznámka
Pomocou 8-bitovej indexovanej farby možno realizovať paletu 3-3-2, u ktorej sa 8 bitov indexu palety rozdelí na diely 3-3-2 bity, ktorým sa pridelia hodnoty farieb červenej, zelenej a modrej (RGB). Dôvodom prečo 2 bity sa pridelia práve modrej zložke je ten, že ľudské oko je na modrú zložku najmenej citlivé. Pomocou tejto palety možno realizovať pseudo-pravé (pseudo-truecolor) farby v indexovom obrázku.
-
Obrázok v pravých farbách 24 bitov (truecolor)
-
Obrázok s indexovanou farbou a paletou 3-3-2, optimalizovaný metódou náhodného rozptýlenia chyby
-
Obrázok s indexovanou farbou a paletou 3-3-2, bez optimalizácie
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Barevná hloubka na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Alfa kanál
B-spline krivka
Color Graphics Adapter
Deepfake
Direct3D
DirectX
Distribuovaný Raytracing
Dithering (počítačová grafika)
Enhanced Graphic Adapter
Extended Graphics Array
Farebná hĺbka
Gamut
Grafický formát
Hercules Graphics Card
High dynamic range imaging
IBM Monochrome Display Adapter
Korytnačia grafika
Molekulová grafika
Morfing
Obrazový prvok
Oktálový strom
OpenGL ES
OpenSceneGraph
Optické rozoznávanie znakov
Paralelné súradnice
Path Tracing
Pixel (grafika)
Počítačová 2D grafika
Počítačová grafika
Počítačová ikona
Polygón (počítačová grafika)
Rastrová grafika
Renderovanie
RGB
Rozlišovacia schopnosť (monitor)
Súradnicový zapisovač
Shader
Subpixel
Super Extended Graphics Array Plus
SXGA
Textúra (počítačová grafika)
Trojrozmerné modelovanie
Voxel
Vrchol (počítačová grafika)
Wide Video Graphics Array
Wienerov filter
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk