A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Renderovanie (angl. rendering) je tvorba reálneho obrazu na základe počítačového modelu, najčastejšie 3D. Rendering obsahuje v závislosti od softvéru mnoho parametrov a nastavení, ktorými možno ovplyvniť konečný vzhľad scény.
Ide o odvetvie počítačovej grafiky. Zaoberá sa tvorbou obrazov napodobňujúcich reálny svet. Je to zvláštny spôsob vizualizácie dát. Dáta sú parametre popisujúce reálny alebo imaginárny svet s jeho objektmi a ich vlastnosťami. Úlohou syntézy obrazu je vytvoriť z tohto počítačového modelu obraz, ktorý je pokiaľ možno nerozoznateľný od fotografie definovaného objektu v reálnom svete.
Syntéza obrazu je odvetvie, ktoré významne ovplyvňuje tvorbu počítačových hier, programov pre tvorbu grafiky a animácií a programov CAD/CAM.
Realistické počítačové obrazy nachádzajú uplatnenie pri tvorbe filmových efektov, v architektúre, vojenstve, pri simulácii fyzikálnych javov alebo projektoch pracujúcich s virtuálnou realitou.
Zoznam míľnikov v technikách renderovania
- Ray casting (1968)
- Algoritmus scanline (1969 – 1970)
- Gouraudovo tieňovanie (1971)
- Textúrovanie (1974)
- Z-Buffering (1974)
- Phongovo tieňovanie (1973 – 1975)
- Environmentálne mapovanie (1976)
- Vykresľovanie tieňov (1977)
- Stencil buffer (1978)
- Bump mapping (1978)
- Binárne rozdelenie priestoru (1980)
- Sledovanie lúča (1980)
- Cookovo tieňovanie (1981)
- MIP textúrovanie (1983)
- Sledovanie lúča podľa algoritmu Octree (1984)
- Alfa blending (1984)
- Distribuované sledovanie lúča (1984)
- Rádiozita (1984)
- Polokocka (1985)
- Sledovanie svetelného zdroja (1986)
- Zobrazovacia rovnica (1986)
- Reyes renderovanie (1987)
- Hierarchická rádiozita (1991)
- Mapovanie tónov (1993)
- Podpovrchový rozptyl svetla (Subsurface Scattering) (1993)
- Fotónové mapovanie (1995)
- Metropolis light transport (1997)
- Okamžitá rádiozita (1997)
- Precomputed Radiance Transfer (2002)
Pozri aj
Externé odkazy
- "REBUSFarm Render Farm"
- "Render Farm Service"
- "Render Farm Online"
- "Renderovanie v IT4Innovations (Národné superpočítačové centrum)"
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Renderování na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Alfa kanál
B-spline krivka
Color Graphics Adapter
Deepfake
Direct3D
DirectX
Distribuovaný Raytracing
Dithering (počítačová grafika)
Enhanced Graphic Adapter
Extended Graphics Array
Farebná hĺbka
Gamut
Grafický formát
Hercules Graphics Card
High dynamic range imaging
IBM Monochrome Display Adapter
Korytnačia grafika
Molekulová grafika
Morfing
Obrazový prvok
Oktálový strom
OpenGL ES
OpenSceneGraph
Optické rozoznávanie znakov
Paralelné súradnice
Path Tracing
Pixel (grafika)
Počítačová 2D grafika
Počítačová grafika
Počítačová ikona
Polygón (počítačová grafika)
Rastrová grafika
Renderovanie
RGB
Rozlišovacia schopnosť (monitor)
Súradnicový zapisovač
Shader
Subpixel
Super Extended Graphics Array Plus
SXGA
Textúra (počítačová grafika)
Trojrozmerné modelovanie
Voxel
Vrchol (počítačová grafika)
Wide Video Graphics Array
Wienerov filter
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk