A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Bristol Beaufighter bolo britské viacúčelové ťažké stíhacie lietadlo, využívané hlavne ako nočný stíhač a námorné útočné lietadlo.[1] Na začiatku vojny bol Beaufighter pre svoj výkon, jedným z najdôležitejších leteckých príspevkov spoločnosti Bristol Airplane Company.[2]
Vznik a vývoj
Nemecko už v predvojnovom období disponovalo úspešnou konštrukciou ťažkej stíhačky Messerschmitt Bf 110. Vývoj analogickej konštrukcie dvojmotorovej ťažkej stíhačky sa síce začal aj v Spojenom kráľovstve, ale trval dlho.[3]
Konštrukcia novej ťažkej stíhačky firmy Bristol Airplane Company predstavovala improvizované riešenie. Bola založená na existujúcom dizajne trupu a krídel torpédového bombardéru Bristol Beaufort.[4] V krídlach boli osadené hviezdicové motory Bristol Hercules. Posádku tvoril pilot a nabíjač štvorice 20 mm kanónov inštalovaných v prednej časti trupu. Potreba nabíjača spočívala v tom, že pôvodné kanóny mali najprv bubnové zásobníky.
R2052, prvý neozbrojený prototyp, uskutočnil svoj prvý let 17. júla 1939, niečo viac ako osem mesiacov po oficiálnom začatí vývoja.[5] Prvý prototyp so silnejšími motormi Bristol Hercules XI. bol hotový na jeseň 1939.
Prevádzková história
Prvé sériové stroje Bristol Beaufighter Mk. IF vstúpil do služby v Royal Air Force v júli 1940. Mali inštalovaný radar a boli používané predovšetkým ako nočné stíhačky. Stroje boli veľmi silne vyzbrojené 4 20 mm kanónmi (v trupe) a 6 7,7 mm guľometmi v krídlach. Stroje boli nasadené na odrážanie nemeckých nočných náletov. Slúžili na nich esá ako napr. John Cunningham.
Neskôr boli v dôsledku nedostatku motorov Bristol Hercules inštalované motory Rolls-Royce Merlin XX čím vznikla verzia Mk. II. Tie zabezpečovali rovnakú maximálnu rýchlosť aj napriek nižšiemu výkonu, čo bolo hlavne dôsledkom ich menšieho odporu vzduchu. Celkovo bolo vyrobených 1369 ks verzií Mk. I a Mk. II.[3]
Počas vojny tento typ používalo aj Kráľovské austrálske letectvo. V rámci RAF na ňom slúžili príslušníci viacerých zahraničných perutí, vrátane letky B 68. perute RAF, v ktorej slúžili československí letci.
Stroje Bristol Beaufighter sa zúčastnil bitky o Bismarckovo more v marci 1943
V RAF bol tento typ vyradený v máji 1960.[4]
Špecifikácie
Uvádzané technické údaje zodpovedajú verzii Beaufighter Mk. IF.[3]
Technické údaje
- Posádka: 2 (pilot a radarový operátor)
- Rozpätie: 17,65 m
- Dĺžka: 12,60 m
- Výška: 4,82 m
- Nosná plocha: 46,80 m²
- Vzletová hmotnosť: 9450 kg
- Pohonná jednotka: 2x Bristol Hercules s výkonom 1 500 k
Výkony
- Max. rýchlosť: 516 km/h (v 4575 m)
- Cestovná rýchlosť: 435 km/h
- Dostup: 8800 m
- Dolet: 2400 km
Výzbroj
- 4x 20 mm kanón
- 6x 0,303 palcový (7,7 mm) guľomet
Varianty
Názov | Popis |
---|---|
Bristol Beaufighter Mk. IF | Nočný stíhací variant s radarovým vybavením AI Mk IV, používaný od septembra 1940. |
Bristol Beaufighter Mk. IC | Vyvinuté pre úlohy Coastal Command so zvýšenou kapacitou paliva a navigačným stolom a zariadením na vyhľadávanie smeru. V prevádzke od marca 1941. |
Bristol Beaufighter Mk. II | Vybavený motormi Rolls-Royce Merlin XX a uvedený do služby v apríli 1941. |
Bristol Beaufighter Mk. V | Experimentálna verzia so štvordelovou vežou Boulton Paul Type A. Boli postavené dva Mk.V ako konverzie z Beaufighterov Mk.II, ale tento variant sa nedostal do výroby. |
Bristol Beaufighter Mk. VIF | Poháňal ho Hercules VI, ktorý poskytuje 1 670 koní, čo umožňuje prepravu zvýšenej hmotnosti a ďalších externých úložných priestorov. Zvýšila sa aj kapacita paliva. Radarové vybavenie bolo modernizované na AI Mk.VI alebo Mk.VII. |
Bristol Beaufighter Mk. VIC | Verzia Coastal Command Bristol Beaufighter Mk.VI a bola vybavená Herculesom XVII s upraveným preplňovaním na zvýšenie výkonu dostupného pri nízkych úrovniach. Mk.VIC mohol niesť 18-palcové torpédo alebo sklady pod krídlami. |
Bristol Beaufighter Mk. X | Bristol Beaufighter TF Mk. X (Torpedo Fighter) sa prvýkrát objavil v máji 1943 a mohol niesť širokú škálu munície vrátane torpéd, bômb a rakiet. |
Bristol Beaufighter TT Mk. X | Po vojne bolo 34 Mk. X prerobených na ťahanie leteckých terčov, ako TT Mk. X |
Bristol Beaufighter Mk. XI | V mnohých ohľadoch podobný Mk. X, ale chýba mu schopnosť niesť torpédo |
Bristol Beaufighter Mk. XXI | Variant Beaufightera Mk. X vyrobený v Austrálii. Prvý exemplár prvýkrát vzlietol 26. mája 1944. 364 bolo dokončených do konca roku 1945 a boli vybavené štyrmi guľometmi Browning kalibru .50 namiesto šiestich .303 inštalovaných v britských lietadlách.[2] |
Referencie
- ↑ Bristol Beaufighter . National Museum of the United States Air Force™, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ a b www.baesystems.com, . Dostupné online.
- ↑ a b c VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla (1939 - 45 ; Velká Británie - Německo). : Nakladat. Votobia, 1997. 110 s. ISBN 978-80-7198-260-9.
- ↑ a b Bristol Beaufighter - Classic Warbirds . www.classicwarbirds.co.uk, . Dostupné online.
- ↑ Moyes, P. J.R., The Bristol Beaufighter I & II (Aircraft in Profile Number 137). Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., 1966.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Bristol Beaufighter
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk