A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Supermarine Walrus | |
Supermarine Walrus | |
Typ | Lietajúci čln |
---|---|
Výrobca | Supermarine |
Konštruktér | R. J. Mitchell |
Prvý let | 21. júna 1933 |
Zavedený | 1935 |
Charakter | vyradené |
Hlavný používateľ | Kráľovské námorníctvo Irish Air Corps Kráľovské letectvo Kráľovské austrálske letectvo |
Výroba | 1936–1944 |
Vyrobených | 740 |
Varianty | Supermarine Seagull |
Supermarine Walrus bolo britské jednomotorové obojživelné prieskumné lietadlo s tlačným motorom navrhnuté R.J Mitchelom. Bolo to prvé lietadlo britského letectva, ktoré malo zaťahovací podvozok a úplne uzavretý priestor pre posádku, vrátane celokovového trupu[1]. Supermarine Walrus ostalo prevádzke až do roku 1956[2].
Vznik a vývoj
Supermarine Walrus bol vyvinutý z lietadla Supermarine Seagull Mk. V na požiadavku špecifikácie 2/35. Stavba sa začala v roku 1930, ale kvôli ďalším záväzkom Supermarine bol dokončený až v roku 1933. 18. marca 1936 vzlietla prvá produkčná verzia Supermarine Walrus Mk I. V lietadle Supermarine Walrus Mk I bola štvorčlenná posádka. Stroj poháňal motor Bristol Pegasus VI s výkonom 750 k, ktorý umožňoval lietadlu dosiahnúť maximálnu rýchlosť 217 km/h (135 mph), dolet 965 km (600 míľ) a služobný dostup 5 635 m (18 500 stôp).[1][2]
Prevádzková história
Supermarine Walrus bolo lietadlo navrhnuté hlavne na prieskum. Stroje Walrus boli neskôr použité aj v iných úlohách najmä ako záchranné lietadlo. Väčšinou vzlietali z krížnikov alebo lietadlových lodí. Počas druhej svetovej vojny slúžili lietadlá Supermrine Walrus v Fleet Air Arm, RAF, RAAF, RNZN a RNZAF.[3]
Na lietadle Supermarine Walrus Mk II bol použitý drevený trup a lietadlo poháňal motor Bristol Pegasus VI s výkonom 775 k. Najvyššia rýchlosť, dolet, služobný dostup a výzbroj boli identické s typom Walrus Mk I, s výnimkou bombového nákladu 345 kg (760 lb). Prvý vyrobený kus verzie Mk II vzlietol 2. mája 1940.[2]
Varianty
- Seagull V
Pôvodná verzia s kovovým trupom. Vyrobených 27 lietadiel.
- Walrus l
Verzia s kovovým trupom. Vyrobených 281 lietadiel.
- Walrus ll
Verzia s dreveným trupom. Vyrobených 270 lietadiel.[1]
Špecifikácia
Všeobecné charakteristiky
- Posádka: 3-4
- Dĺžka: 11,45
- Rozpätie krídel: 14,0
- Výška: 4,6 m
- Plocha krídla: 56,7 m
- Prázdna hmotnosť: 2 220 kg
- Max. vzletová hmotnosť: 8 050 lb (3 650 kg)
- Pohonná jednotka: 1 x hviezdicový motor Bristol Pegasus VI, 680 k (510 kW) [1]
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 215 km/h vo výške 1 450 m
- Dolet: 965 km
- Dostup: 5 650 m
- Stúpavosť: 5,3 m/s
- Zaťaženie krídla: 57,6 kg/m²
Výzbroj
- Delá: 2 alebo 3 × 7,7 mm guľomety Vickers K
- Bomby: 6 bômb 45 kg alebo 110 kg bômb, 110 kg hĺbkových bômb
Referencie
- ↑ a b c d Supermarine Walrus. Military Wiki. Dostupné online . (po anglicky)
- ↑ a b c Supermarine Walrus | Classic Warbirds . www.classicwarbirds.co.uk, . Dostupné online.
- ↑ Canadian Warplanes 1: Supermarine Walrus . www.silverhawkauthor.com, . Dostupné online. (po anglicky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Supermarine Walrus
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk