A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Letisko Frankfurt nad Mohanom Flughafen Frankfurt am Main | ||||||||||||||||
IATA: FRA · ICAO: EDDF | ||||||||||||||||
Základné informácie | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ letiska | medzinárodné verejné civilné | |||||||||||||||
Prevádzkovateľ | Fraport AG | |||||||||||||||
Otvorenie | 1936 | |||||||||||||||
Mesto | Frankfurt nad Mohanom, Nemecko | |||||||||||||||
Nadmorská výška | 111 m n. m. | |||||||||||||||
Poloha | 50°02′36″S 8°33′33″V / 50,04336°S 8,55912°VSúradnice: 50°02′36″S 8°33′33″V / 50,04336°S 8,55912°V | |||||||||||||||
Vzletové a pristávacie dráhy | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Štatistika (2017) | ||||||||||||||||
Cestujúcich | 64 500 386 | |||||||||||||||
Pohybov | 475 537 lietadiel | |||||||||||||||
www.frankfurt-airport.com | ||||||||||||||||
Medzinárodné letisko Frankfurt nad Mohanom (nem.: Flughafen Frankfurt am Main) (IATA: FRA, ICAO: EDDF) je letisko nachádzajúce sa v nemeckom meste Frankfurt. V osobnej doprave je štvrté najväčšie letisko v Európe, trináste najväčšie na svete a najväčšie v Nemecku.
Letisko ponúka viac ako 264 destinácií v 113 krajinách sveta. Slúži ako rozbočovač a sídlo pre leteckú spoločnosť Lufthansa a Condor Flugdienst. Rozkladá sa na ploche 16,8 km² a má dva veľké terminály s kapacitou viac ako 65 miliónov cestujúcich ročne. Na letisku sú štyri dráhy pre lietadlá, pričom tá najmodernejšia štvrtá má umožniť viac ako 700 tisíc pohybov lietadiel. Hangár letiska Frankfurt je domovom pre najväčšie osobné dopravné lietadlo Airbus A380 spoločnosti Lufthansa.
Letisko si v nákladnej doprave drží druhé miesto v Európe (po Paríži) so svojimi 2,07 miliónov ton v roku 2012. Na južnej strane letiska sa nachádza bývala americká základňa Rýn-Mohan, ktorú dnes vlastní letisko.
História
Letisko s vtedajším názvom Letisko Rýn-Mohan a základňa pre vzducholode bolo slávnostne otvorené 8. júla 1936. V následujúcich dňoch bolo menované za druhé najväčšie letisko v Nemecku a ako sídlo dvoch najväčších nemeckých vzducholodí: Graf Zeppelin a Hindenburg. Bolo naplánované, že Frankfurt sa stane najvýznamnejšou destináciou v Nemecku, ale po katastrofickej zrážke Hindenburgu 6. mája 1937 v americkom Lakehurste éra vzducholodí prišla k náhlemu koncu.
Počas druhej svetovej vojny letisko obsadili nacistické jednotky Luftwaffe, ktoré odtiaľto vysielali svoje jednotky do Francúzska. V auguste 1944 bol vo Frankfurte zriadený koncentračný tábor a židovské väzenkyne boli nútené pracovať na letisku. Pri bombardovaní Frankfurtu spojenci v roku 1944 zničili dráhu aj budovy. V roku 1945 letisko Frankfurt pripadlo Spojeným štátom, ktoré tu po kapitulácií Nemecka po druhej svetovej vojne začali budovať nové letisko a svoju základňu.
V roku 1948 začalo západné Nemecko dodávať jedlo a palivo pre Berlín, ktorý bol vtedy v rukách Sovietskeho zväzu. Neskôr v roku 1951 začala osobná doprava na letisku stúpať a už o dva roky neskôr odbavilo okolo pol milióna cestujúcich. Po oddelení Nemecka od spojencov mohli lietadlá slobodne lietať a bola vystavaná prvá dráha s dĺžkou až 3 km. V 60. rokoch sa letisko stalo druhé najväčšie v Európe a bolo rozhodnuté vystavať nový terminál. V 70. rokoch sa postavila druhá dráha s dĺžkou 3,7 km a nový hangár pre šesť prúdové lietadlá.
Po vystavaní nového terminálu (tzv. Centrálneho terminálu) v roku 1972 sa spolu s ním otvorila aj nová železničná stanica. Tretiu dráhu vystavali v roku 1984 a o šesť rokov neskôr druhý terminál, ktorý znížil obrovské množstvo cestujúcich z prvého terminálu. V roku 1999 sa otvorila druhá vlaková stanica pre diaľkové vlaky InterCityExpress do Kolína. V roku 2005 vojenskú základňu Rýn-Mohan zatvorili a priestor bol pričlenený k letisku. Od roku 2005 až do 2007 prešli oba terminály rekonštrukciou, pretože Lufthansa chcela do svojej flotily pridať aj Airbus A380. Airbus A380 prišiel do prevádzky v júni 2010 a bol pokrstený vo Frankfurte. Štvrtá dráha sa oficiálne otvorila v októbri 2011 po pristátí samotnej nemeckej kancelárky Angely Merkelovej.
-
LZ 129 Hindenburg v Lakehurst
-
Lietadlá z Berlína
-
Letisko v roku 1951
-
Boeing 737-500 pred Terminálom 1 v lete 2002
-
Airbus A380 v roku 2010
Infraštruktúra
Frankfurtské letisko tvoria dva veľké terminály a menší prvotriedny terminál, ktorý slúži iba pre leteckú spoločnosť Lufthansa.
Terminál 1
Terminál 1 je starší a väčší ako druhý terminál s kapacitou približne 50 miliónov cestujúcich. Je rozdelený na 4 priestranstvá: A, B, C a Z a verejná časť je dlhá 420 metrov. Obsluhuje skôr väčšie lietadlá, ako napr. Airbus A380, kvôli čomu bol terminál rozšírený o 800 metrov. Teminál má 3 časti: odletovú halu, príletovú halu a výdaj batožiny, pod ním sa nachádza podzemné viacúrovňové parkovisko.
Slúži pre prílety a odlety do:
- susedných štátov: Rakúska, Švajčiarska, Belgicka
- Ázie: Turecko, Čína, Japonsko, Thajsko, Singapur
- Afriky: Juhoafrická republika
- Európy: Grécko, Škandinávia
- Ameriky: Spojené štáty a Kanada
Terminál 2
Terminál 2 bol otvorený v roku 1994 a je rozdelený na verejné priestranstvá D a E. Priamy, ale neverejný prístup medzi terminálom 1 a 2 tvoria verejné priestranstvá C a D. Jeho kapacita je približne 15 miliónov cestujúcich a má 42 parkovacích miest pre lietadlá. Pod terminálom sa nachádza železničná stanica Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof, kde prichádzajú vlaky každé 2 minúty. Okrem železničnej stanice tu premáva aj autobusová doprava.
Slúži pre prílety a odlety do:
- Európa: Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Holandsko, Taliansko, Rusko, Španielsko, Fínsko, Česko, Rumunsko, Írsko, Lotyšsko, Bielorusko, Čierna Hora, Ukrajina, Island
- Ázia: Čína, Vietnam, Južná Kórea, Taiwan, Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty, Japonsko, Kuvajt, Jordánsko, Turecko, Malajzia, Libanon, Jemen, Uzbekistan, Kazachstan, Turecko, Tadžikistan, Turkmenistan, Azerbajdžan, Irak, Omán, Srí Lanka
- Afrika: Namíbia
- Amerika: USA
First Class Terminal
Spoločnosť Lufthansa prevádzkuje vlastný terminál, využívaný iba cestujúcimi prvej triedy. Tento terminál má 200 zamestnancov a asi 300 cestujúcich denne. Poskytuje bezpečnostné prehliadky, colné zariadenia, parkovisko s výhľadom na oblohu, reštaurácie, miestnosť pre fajčiarov a kúpele. Cestujúci sú pri odchode skontrolovaní a potom sú rovno dovezení luxusným Mercedesom-Benz triedy S do lietadla.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Letisko Frankfurt nad Mohanom
Externé odkazy
- Oficiálna stránka Archivované 2010-06-20 na Wayback Machine (po anglicky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk