A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
AV-8B Harrier II | |
Vznášajúci sa AV-8B s vysunutým podvozkom a bočnými dýzami otočenými smerom nadol | |
Typ | bojové lietadlo so zvislým alebo krátkym vzletom a pristátím |
---|---|
Výrobca | McDonnell Douglas/British Aerospace Boeing/BAE systems |
Prvý let | 5. november 1981 |
Zavedený | január 1985 |
Charakter | v prevádzke |
Hlavný používateľ | United States Marine Corps Talianske námorníctvo Španielske námorníctvo |
Vyrobených | 337 |
Cena za kus | 24–30 miliónov USD (1996) |
Varianty | British Aerospace Harrier II |
McDonnell Douglas (teraz Boeing) AV-8B Harrier II je jednomotorové bojové lietadlo so zvislým alebo krátkym vzletom a pristátím. Predstavuje druhú generáciu lietadiel z rodiny Harrier, ktorou Spojené štáty nahradili zastarané Douglas A-4 Skyhawk.
Americká námorná pechota a talianske námorníctvo plánujú prevádzkovať AV-8B do roku 2025 a potom ho úplne nahradiť lietadlami 5. generácie F-35B.
Vznik a vývoj
Ešte predtým, než začal vývoj Sea Harrieru, Briti a Američania zvažovali koncept pokročilejšieho bojového lietadla, tzv. Advanced Harrier. Spoločnosť Bristol v tej dobe vyvinula a úspešne testovala nový výkonný motor Pegasus 15, okolo ktorého mal byť navrhnutý úplne nový drak lietadla. Za týmto účelom bol v roku 1972 založený nový americko-britský spoločný podnik.
Americká firma McDonnell Douglas uzavrela 15-ročnú dohodu s britskou Hawker Siddeley, na základe ktorej spoločne vyvinú nové lietadlo a McDonnell Douglas bude oprávnený spustiť sériovú výrobu v Spojených štátoch. Boli vypracované dva konštrukčné návrhy, pričom podľa jedného z nich mal vzniknúť prototyp budúceho lietadla. V marci 1975 však Hawker Siddeley oznámil, že z projektu odstupuje, čo bolo pravdepodobne spôsobené klesajúcim obranným rozpočtom Veľkej Británie.
McDonnell Douglas naďalej pracoval na vývoji vlastného Harrieru a dospel ku konštrukcii, ktorá počítala s novými krídlami z uhlíkových vlákien s väčšou nosnou plochou. Väčšie rozpätie krídiel tiež umožnilo použitie ďalšieho podvozku a nový návrh zahŕňal aj zväčšené prívody vzduchu alebo štrbinové klapky. Kabína bola umiestnená vyššie a dostala lepší kryt.
Vývoj takto upravenej verzie Harrieru dostal od americkej vlády zelenú 27. júla 1976. Vyššie uvedené zmeny aplikoval McDonnell Douglas na dva existujúce AV-8A a upravené stroje dostali označenie YAB-8B. Tieto prototypy vzlietli v roku 1979 a hoci sa ukázalo, že tento konštrukčný návrh je pomalší ako pôvodný Harrier, napriek tomu predstavoval sľubný krok v pred a dobre zapadol do vtedajších potrieb americkej námornej pechoty. Hneď v roku 1979 získal McDonnell Douglas objednávku na 336 lietadiel "Harrier II".
Verzie
- AV-8B "Harrier II" - počiatočná produkčná verzia, ktorá bola schopná útočiť na pozemné ciele len počas dňa (tieto lietadlá boli v minulosti buď zmodernizované alebo vyradené).
- AV-8B "Harrier II Night Attack" - verzia s vylepšeným motorom Pegasus 11, s prepracovanou kabínou a vybavená infračerveným kamerovým systémom NAVFLIR (Navigation Forward-Looking Infrared). Táto verzia už bola schopná vykonávať útoky už aj počas noci a bola zavedená v roku 1991.
- AV-8B "Harrier II Plus" - vznikla na báze modelu AV-8B Harrier II Night Attack, pričom sa od neho odlišovala novým rádiolokátorom APG-65.
- TAV-8B "Harrier II" - dvojmiestna cvičná verzia.
- EAV-8B "Matador II" - označenie AV-8B v španielskom námorníctve.
Používatelia
Technické údaje (AV-8B Harrier II Plus)
Technické údaje
- Osádka: 1
- Dĺžka: 14,12 m
- Rozpätie: 9,25 m
- Výška: 3,55 m
- Nosná plocha : 21,61 m²
- Hmotnosť (prázdny): 6 340 kg
- Vzletová hmotnosť: 10 410 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť:
- krátky vzlet: 14 100 kg
- zvislý vzlet: 9 415 kg
- Pohonná jednotka: 1 × dvojprúdový motor Rolls-Royce Pegasus F402-RR-408 s ťahom 105 kN
Výkony
- Najvyššia rýchlosť: Mach 0.9 (1 083 km/h)
- Bojový dolet: 556 km
- Preletový dolet: 3 300 km
- Stúpavosť: 75 m/s
- Plošné zaťaženie: 460,4 kg/m²
Výzbroj
- 1 päťhlavňový rotačný guľomet General Dynamics GAU-12 Equalizer kalibru 23 mm so zásobou munície 300 ks
- 6 závesných bodov pod krídlami s nosnosťou do 4 200 kg
- Strely vzduch-vzduch:
- 4× AIM-9M
- 6× AIM-120 AMRAAM
- Strely vzduch-zem:
- 6x AGM-65F/E
- 2x AGM-88 HARM
- Protilodné strely:
- Bomby:
- Strely vzduch-vzduch:
Referencie
- ↑ Boeing (BAe Systems / McDonnell Douglas) AV-8B Harrier II . . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk