A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Štvorvalcový radový motor alebo radový štvorvalec, označovaný aj skratkou R4, je piestový spaľovací motor so štyrmi valcami usporiadanými v rade. Valce môžu byť usporiadané aj vertikálne, a takisto šikmo k zemi. R4 je najjednoduchší systém motora s dobrou rovnováhou. Z tohto dôvodu je často používaný v automobiloch ekologickej triedy.[1] Avšak v motoroch tohto typu dochádza často k vibráciám, ktoré sú priamo úmerné veľkosti motora.[2] Z tohto dôvodu spolu so zvýšením výkonu sa prechádza na motory s väčším počtom valcov.[3] V niektorých prípadoch je k rozvodu motora pridaná aj tretia, takzvaná vyvažovacia hriadeľ ktorá časť týchto vibrácií vyrovnáva protiváhou, napríklad Citroën C5 s motorom 2.2 HDi DW12.
Použitie
Usporiadanie R4 je najbežnejším pri motoroch do zdvihového objemu 2,4 l. Niekedy sa toto usporiadanie používa až do objemu 2,7 l, výnimočne až 3,0 L (Porsche 944, Porsche 968, Rolls Royce B40).
Motory R4 používali takmer všetky automobily, produkované v bývalom socialistickom bloku, najčastejšie so zdvihovým objemom 1,2 l (Škoda radu 1000, 100/110, 120/130, 1203, Favorit, Lada, Volga, Dacia atď.)
Takisto Ford A bol vybavený veľkým motorom s objemom 3,3 L v tomto usporiadaní.
Koncern Toyota tiež vyrábal naftové motory v usporiadaní R4 so zdvihovým objemom 4,1 L (Toyota 15B-FTE). Tento motor bol používaný v modeli Toyota Mega Crusier.
Vozidlá s motormi R4
Najmenší motor typu R4 v kei car Mazda Carol mal zdvihový objem 0,358 L. Dokonca ešte menšie motory boli používané v motocykloch, napríklad Honda CBR250 s motorom s objemom 0,25 L. Bežný objem automobilových motorov s týmto usporiadaním sa pohybuje v rozmedzí 1,2 - 2,4 litra.
Použitie podľa tried
- Malý automobil (napr. Škoda Fabia a Renault Clio)
- Nižšia stredná trieda (napr. Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Kia cee’d)
- Stredná (napr. Volkswagen Passat, Peugeot 407 a Citroën C5)
- Vyššia stredná trieda - zväčša základná motorizácia (napr. Audi A6 a Peugeot 607)
- Kabriolet
- Dodávkový automobil (napr. Peugeot Partner a Renault Kangoo)
Príklady motorov s usporiadaním R4
- Alfa Romeo Twin Cam - zdvihový objem od 1290 cm³ do 1962 cm³, používaný v modeloch Spider, 155 či 164
- BMC A-Series - zdvihový objem od 803 cm³ do 1275 cm³, používaný vo vozidlách Mini
- Honda E - zdvihový objem od 995 cm³ do 1,6 dm³, používaný v modeli Honda Civic
- Honda F20C - zdvihový objem od 1997 cm³ do 2157 cm³, používaný v modeli Honda S2000
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk