A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Nissan Motor Company, Ltd. 日産自動車株式会社 | |
Právna forma | Verejná obchodná spoločnosť |
---|---|
Založená | 26. december 1933 |
Zakladateľ |
|
Sídlo | Jokohama, Japonsko |
Vedenie | |
Územný rozsah | celosvetový |
Priemysel | |
Produkcia | |
Prevádzkový príjem | ▲ ¥ 311,6 miliárd / $3,35 miliárd FY 2009 [1] |
Zisk | ▲ ¥ 42.4 miliárd / $460 miliónov FY 2009 [1] |
Zamestnancov | 30718 (nekonsolidovaný základ) 175,766 (konsolidovaný základ)[2] |
Divízie | * Infiniti |
Dcérske spoločnosti | |
Slogan spoločnosti | Innovation that excites |
Web | www.nissan-global.com |
Nissan Motor Company (jap. 日産自動車株式会社 – transkripcia: Nissan džidóša kabušiki gaiša, doslovný preklad: Nissan automobilová akciová spoločnosť), obyčajne skracované na Nissan, je japonský automobilový výrobca, jeho pôvodný názov bol Dacun (Datsun). V súčasnosti patrí medzi jednu z najproduktívnejších a zároveň jednu z najväčších značiek v Japonsku.
V minulosti predával automobily pod značkou Datsun a je jedným z najväčších výrobcov automobilov vôbec. Sídlo firmy je umiestnené v oblasti Ginza, v Tokiu. V roku 1999 sa Nissan spojil s Renaultom, ktorý v roku 2008 vlastnil 44,4 % akcii spoločnosti. Nissan patrí medzi tri najväčšie automobilky Ázie (tiež známe pod názvom Tri veľké japonské automobilky) súperiace s "Veľkou trojkou" v Spojených štátoch. V súčasnosti je treťou najväčšou automobilkou v Japonsku, pričom vlastní značku Infiniti, ktorá sa zaoberá výrobou luxusných automobilov.
Motory Nissan V6 s usporiadaním šiestich valcov do V sa umiestnil v hodnotení Ward's 10 Best Engines 14 rokov v rade, od založenia ceny. Výrobou autobusov a nákladných áut sa zaoberá samostatná spoločnosť Nissan Diesel.
Dejiny
Predchodca značky Nissan
Názov Nissan prvýkrát použitý v 30. rokoch
V roku 1928 Jošisuke Aikawa založil holdingovú spoločnosť Nippon Sangjo (Japonské priemyselné závody). Názov "Nissan" vznikol počas 30. rokov ako skratka z Nippon Sangyo na tokijskom akciovom trhu. Táto spoločnosť bola známy Nissan "Zaibacu", ktorý zahŕňal spoločnosti (ktorých angl. názov znel) Tobata Casting a Hitachi. V tom čase spoločnosť kontrolovala zlievárenský trh a trh so súčiastkami na výrobu automobilov, ale Aikawa nevstúpil na automobilový trh do roku 1933.
Nissan sa rozrástol na holding 74 spoločností a bol štvrtým najväčším holdingom v Japonsku počas druhej svetovej vojny.
V roku 1931 Aikawa odkúpil rozhodujúci balík akcii v DAT Motors a v roku 1933 ju spojil s divíziou na výrobu automobilových súčiastok spoločnosti Tobata Casting. Keďže Tobata Casting bola spoločnosťou Nissanu, znamenalo to počiatok výroby automobilov u Nissanu.
Založenie Nissan Motors v roku 1934
V roku 1934 Aikawa oddelil expandujúcu divíziu na výrobu automobilových súčiastok od Tobata Casting a spojil ju s novou dcérskou spoločnostou, ktorú nazval Nissan Motor (Nissan). Akcionári novej spoločnosti však nezdieľali Aikawovu víziu o budúcnosti automobilov v Japonsku, tak Aikawa odkúpil podiely všetkých akcionárov Tobata Casting (využitím kapitálu z Nippon Industries) v júni roku 1934. Od toho momentu bol Nissan Motors vlastnený spoločnosťami Nippon Sangyo a Hitachi.
Nissan vyrábal nákladné autá, lietadla a motory pre Japonskú armádu. Hlavné výrobne závody spoločnosti boli presunuté do Číny po tom, čo bola časť Čínskeho územia obsadená. Továreň vyrábala stroje pre Japonské vojnové usilie až do doby, než bola obsadená Americkými a Ruskými silami. Dva roky (v roku 1947 a 1948) spoločnosť niesla názov Nissan Heavy Industries Corp.
Prvé spojenie s Američanmi
DAT zdedila Kubotovho hlavného inžiniera, ktorým bol američan William R. Gorham. On spolu s Aikawovou vízie inšpirujúcou návštevou v roku 1908 na Detroitskom autosalóne významne ovplyvnili budúcnosť Nissanu.
Aj keď bolo vždy Aikawovým úmyslom využívať vždy najnovšie technológie na výrobu automobilov z Ameriky, bol to Gorham, kto tento plán vykonával. Všetky stroje, návrhy automobilov a motorov pôvodne pochádzali z Ameriky. Mnoho nástrojov pochádzalo z Grahamovej továrne a Nissan vlastnil licenciu od Graham-u, pod ktorou vyrábal nákladne autá. Nástroje boli do Japonska importované spoločnosťou Mistubishi v záujme Nissan, ktorý v Yokohame spustil prvú továreň na výrobu áut.
Vzťahy s Ford Motor Company
V rokoch 1993 až 2002 Nissan spolupracoval s Fordom pri predaji spotrebiteľsky priateľného minivanu: Mercury Villager a Nissan Quest. Obidva minivany boli vyrobené z rovnakých súčiastok a boli prakticky úplne identické až na niekoľko kozmetických rozdielov. V roku 2002 Ford ukončil produkciu Mercury, verzie Nissanu Quest, aby vytvoril priestor pre budúce modely Freestar a Monterey. Nissan priniesol novú verziu modelu Quest v roku 2004, ktorá bola vytvorená priamo v automobilke a nenadväzovala na žiadny model Fordu.
V roku 1992 Nissan znovu spustil výrobu modelu Terrano s pohonom všetkých kolies, ktorý bol mechanicky a vzhľadom identický s modelom Ford Maverick. Oba modely boli vyrábané v Španielsku. Aj napriek tomu, že výroba Mavericka bola v roku 1998 ukončená z dôvodu malého predaja, Terrano sa udržal v predaji až do roku 2005, keď bol nahradený modelom Nissan Pathfinder.
Spolupráca s Austin Motor Company
Nissan spolupracoval s tradičnými európskymi automobilkami, aby získal prístup k dizajnom automobilov a motorov (podobne, ako napríklad Isuzu a Hino, ale napríklad Toyota nikdy takto nespolupracovala). Nissan si za partnera vybral Austin zo Spojeného kráľovstva, ktorý sa neskôr transformoval na British Motor Company po spojení s Morrisom. Nissan začal s výrobou modelu Austin 7s v roku 1930, aj keď legitímnosť ich licencie v tom čase je diskutabilná.
Neskôr, v roku 1952 Nissan vstúpil do dobre dokumentovanej dohody s Austinom, ktorá ukladala Nissanu vyrobiť 2000 Austionov z importovaných čiastočne zložených sád a predať ich v Japonsku pod značkou Austin. Dohoda ukladala Nissanu vyrobiť všetky diely Austinu lokálne v dobe najviac tri roky, ktorú Nissan splnil. Nissan vyrábal a predával automobily Austinu sedem rokov. Dohoda taktiež Nissanu dávala právo na používanie patentov Austinu, ktoré Nissan využil pri vývoji jeho vlastných motorov pre modelový rad Datsun. V roku 1953 Austiny vyrobené v Británii boli skladané a predávane, ale v roku 1955 bol na trhu v Japonsku Austin A50. Kompletne vyrobený v Nissane, disponujúci o málo väčšou karosériou a novým motorom so zdvihovým objemom 1 499 cm³. Nissan v rokoch 1953 až 1959 vyrobil 20 855 Austinov.
Pri vývoji motorov Nissan investoval do patentov od Austinu, aby posunul vývoj jeho vlastných moderných motorov za hranice toho, čo ponúkali dizajny motorov rodín Austin A a B. Vrcholom motorov odvodených od Austinu boli nové série s designom modelu A v roku 1967. Tiež v roku 1967 Nissan uviedol jeho nový moderný motor s vačkou v hlave (OHC), motor Nissan L, ktorý aj napriek podobnosti s dizajnom motora Mercedes-Benz OHC bol úplne novým motorom vytvoreným v Nissane. Motor poháňal nový Datsun 510, ktorý pre Nissan získal rešpekt na celosvetovom trhu so sedanmi. Neskôr v roku 1970 Nissan uviedol športové auto Datsun 240Z, ktoré využívalo šesť valcový variant motorového radu L. Model 240Z bol okamžitou senzáciou a vyniesol Nissan na popredné priečky svetových výrobcov automobilov.
Spojenie s Prince Motor Company
V roku 1966 sa Nissan spojil s Prince Motor Company, čo do jeho portfólia prinieslo nové modely, Skyline a Gloria. Názov Prince bol opustený, takže nasledujúce modely Skyline a Gloria niesli meno Nissan, ale "Prince" sa stále využíva v názve niektorých distribútorovo Nissanu v Japonsku. Na počiatku 90. rokov Nissan vytvoril novú luxusnú značku nazvanú Infiniti.
Expanzia do zahraničia
V 50. rokoch urobil Nissan rozumné rozhodnutie expandovať na celosvetový trh. Manažment Nissanu skonštatoval, že ich rad malých vozidiel Datsun by splnil nevyslyšané potreby na trhoch v Austrálii a na najväčšom svetovom trhu, v Spojených štátoch. V roku 1958 prvýkrát vystavovali automobily na automobilovej show v Los Angeles a predali niekoľko áut v Spojených štátoch. V roku 1959 sa sformovala dcérska spoločnosť Nissan Motor Corporation U.S.A vedená Yutaka Katayamom. Postupným vylepšovaním ich sedanov spolu s talianskym štýlom a pridávanim športových modelov, ako roadstery Datsun Fairlady, športovým a závody vyhrúvajúcím modelom radom 411, Datsun 510 a športovým Datsun 240Z, sa do roku 1970 stal Nissan jedným z najväčších exportérov automobilov.
Modely
Súčasná produkcia |
Staršie modely |
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Nissan
Automobily Nissan v Európe, 1980 – súčasnosť | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ | 1980 | 1990 | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
Supermini | Micra K10 | Micra K11 | Micra K12 | |||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda | Cherry N10 | Cherry N12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Sunny B310 | Sunny B11 | Sunny N13 | Sunny N14/Nissan Pulsar GTI-R | Almera N15 | Almera N16 | Tiida C11 | ||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | Stanza T11 | |||||||||||||||||||||||||||||
Bluebird 910 | Bluebird U11 | Bluebird T12/T72 | Primera P10 | Primera P11 | Primera P12 | |||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | Laurel C31 | Laurel C32 | Maxima J30 | Maxima QX A32 | Maxima QX A33 | Teana | ||||||||||||||||||||||||
Coupé | Silvia S110 | Silvia S12 | 200SX S13 | 200SX S14 | ||||||||||||||||||||||||||
Športový automobil | 280ZX | 300ZX Z31 | 300ZX Z32 | 350Z Z33 | ||||||||||||||||||||||||||
Mini MPV | Note | |||||||||||||||||||||||||||||
Kompaktné MPV | Prairie M10 | Prairie M11 | Almera Tino | |||||||||||||||||||||||||||
Veľké MPV | Serena | |||||||||||||||||||||||||||||
Crossover SUV | Qashqai | |||||||||||||||||||||||||||||
Qashqai+2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
X-Trail T30 | X-Trail T31 | |||||||||||||||||||||||||||||
Murano | ||||||||||||||||||||||||||||||
Off-road | Terrano | Pathfinder | ||||||||||||||||||||||||||||
Terrano II | ||||||||||||||||||||||||||||||
Patrol 160 | Patrol Y60 | Patrol Y61 |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk