Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. | Zásady ochrany osobných údajov. | OK, súhlasím
Electronic.sk | Základné pojmy: Elektrotechnika | Elektronika






...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Vzduchové chladenie (spaľovacie motory)
Vzduchom chladený lietadlový motor
Valec vzduchom chladeného motora
Zabudovanie vzduchom chladeného motora Tatra 128 so systémom pretlakového núteného chladenia

Vzduchové chladenie je spôsob chladenia spaľovacích motorov, zabezpečujúceho odvod zvyškového tepla a prevádzku motora v optimálnom tepelnom režime. Je realizované prúdom vzduchu cez rebrovanie valcov a tepelne namáhané časti motora.

Oproti kvapalinovému chladeniu má výhodu v jednoduchšej konštrukcii (chýba chladič, rozvod kvapaliny, čerpadlo i zložité chladiace kanáliky v bloku i hlave motora) i v menšej tepelnej zotrvačnosti, čo je výhodné v extrémnych teplotných podmienkach. Nevýhodou je vyššia hlučnosť a pomerne veľký výkon na pohon ventilátora (4 - 10% celkového výkonu).

Druhy

  • prirodzené chladenie - je realizované prirodzenou cirkuláciou vzduchu
  • náporové chladenie - je realizované prúdom vzduchu vyvolaným pohybom stroja (motocykle, lietadlá)
  • nútené chladenie - využíva iné zariadenie na vytvorenie prúdu vzduchu, je nezávislé od pohybu vozidla a môže byť:
    • pretlakové chladenie - využíva ventilátor, umiestnený pri vstupe vzduchu k motoru (Tatra 128, Praga V3S)
    • podtlakové chladenie - využíva ventilátor, umiestnený pri výstupe vzduchu od motora Tatra 603
    • ejektorové chladenie - princíp podtlakového chladenia, kde je namiesto ventilátora použitý ejektor, do ktorého vyúsťuje výfukové potrubie. Spaliny strhávajú vzduch od motora a odvádzajú ho difúzorom do ovzdušia.

Využitie

Vzduchové chladenie sa využíva u väčšiny malých motorov, pri kosačkách, motocykloch a takmer všetkých vrtuľových lietadiel. Motory osobných automobilov sa v minulosti vzduchom chladili napr. u modelov Porsche a Tatra (napr. Tatra 603 a 613), ktorá tvorí výnimku aj pri nákladných vozidlách (Tatra 148 a 815).

Pozri aj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Vzduchové chladenie (spaľovacie motory)

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku
čítajte viac na tomto odkaze: Chladenie strojov





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk