A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Kodanské metro (dán. Københavns Metro) je systém ľahkého metra v Kodani v Dánsku s nepretržitou prevádzkou, ktorý slúži obciam Kodaň, Frederiksberg a Tårnby.
Pôvodný 20,4 kilometra dlhý[1] systém bol otvorený v októbri 2002, obsluhujúc deväť staníc na dvoch linkách: M1 a M2. V rokoch 2003 a 2007 bolo metro predĺžené na Vanløse a letisko v Kodani (Lufthavnen), čím sa do siete pridalo ďalších šesť plus päť staníc. V roku 2019 pribudlo sedemnásť staníc na úplne podzemnej okružnej linke M3.[2] V roku 2020 pribudli 2 stanice na novej linke M4, čím sa počet staníc zvýšil na 39.
V roku 2022 metro prepravilo 107 miliónov cestujúcich.
Prehľad
Vlastníkom systému je Metroselskabet (Spoločnosť metra), ktorú vlastnia samosprávy Kodane a Frederiksbergu a dánske ministerstvo dopravy. M1 a M2 používajú 34 vlakov triedy Hitachi Rail Italy bez vodiča, umiestnené v riadiacom a údržbovom stredisku vo Vestamageri. Vlaky sú 2,65 m široké a tri vozy dlhé; ich 630 kW (840 hp) výkon dodáva 750-voltová tretia koľajnica. Vlaky metra boli pôvodne plánované na dĺžku štyroch vozňov, ale v rámci úspor sa vlaky zredukovali na tri vagóny na súpravu.[3] Nástupištia sú – aj keď sú kratšie, ako sa pôvodne plánovalo – vybudované pre vlaky so štyrmi vozňami a automatické dvere je možné podľa potreby upraviť.[3]
Prevádzka systému je subdodávaná súkromnou spoločnosťou. Počas histórie služby to bola Metro Service A/S. Vlaky jazdia nepretržite, dvadsaťštyri hodín denne, s intervalmi od dvoch do štyroch minútv špičke, ale s dlhšími intervalmi (do dvadsať minút) v noci.[4]
Plánovanie metra sa začalo v roku 1992 ako súčasť plánov prestavby Ørestadu, pričom výstavba sa začala v roku 1996 a 1. etapa, z Nørreportu do Vestamageru a Lergravsparkenu, bola otvorená v roku 2002. 2. etapa, z Nørreportu do Vanløse, bola otvorená v roku 2003, po ktorej nasledovala 3. etapa, z Lergravsparkenu do Lufthavnenu (letiska), v roku 2007.
Linka M3, Mestský okruh (dánsky: Cityringen) je úplne podzemná 15.5 km slučka cez centrum Kodane a Frederiksbergu so 17 zastávkami. Nezdieľa žiadnu časť trate s linkami M1 a M2, ale pretína ich v staniciach Kongens Nytorv a Frederiksberg. Pred otvorením Cityringenu metro očakávalo, že počet cestujúcich by sa v porovnaní s rokom 2016 takmer zdvojnásobil na 116 miliónov ročných cestujúcich.
Štvrtá linka, M4, sa rozvinie do samostatnej linky v rokoch 2020 a 2024, keď sa otvoria rozšírenia Cityringenu do Nordhavnu a Sydhavnu. 3 kilometrová trať s dvoma zastávkami do Nordhavnu bola otvorená v marci 2020.[5] Rozšírením vznikol prestupný uzol so stanicou S-train Nordhavn. Päťzastávkové, 4.5 kilometrové rozšírenie do Sydhavnu je tiež vo výstavbe s plánovaným otvorením v roku 2024.[6] Trať do Sydhavnu bude končiť zastávkou Ny Ellebjerg, kde sa vytvorí nový regionálny dopravný uzol prepojením systému metra so sieťou S-train, regionálnymi vlakmi a diaľkovými vlakmi na súčasných tratiach a vysokorýchlostnou železnicou Kodaň-Ringsted.[7] Po dokončení týchto rozšírení metro očakáva, že sa denný počet pasažierov strojnásobí zo súčasnej úrovne 200 000 pasažierov za pracovný deň na 600 000 pasažierov za pracovný deň v roku 2030.
Trasa
Linka M4 obsluhuje 8 prevádzkových staníc. 6 z nich je zdieľaných s linkou M3. M4 odbočuje z linky M3 v Østerporte a pokračuje do Orientkaj. Na trati je plánovaných 5 ďalších staníc. Predpokladá sa, že táto časť trate bude postavená v roku 2024, bude odbočovať z linky M3 v København H a skončí v København Syd (do roku 2024 s názvom Ny Ellebjerg).
* Vo výstavbe
Referencie
- ↑ Sporplan (traťový plán) . M.dk, 2006-11-22, . Archivované 2013-10-22 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Cityringen åbner - Metroen . web.archive.org, 2019-07-03, . Dostupné online. Archivované 2019-07-03 z originálu. (po dánsky)
- ↑ a b Metro-tog presset af myldretid . Berlingske.dk, 2006-03-02, rev. 2012-05-26, . Dostupné online. (po dánsky)
- ↑ The timetable - The Copenhagen Metro . intl.m.dk, . Dostupné online. Archivované 2023-05-31 z originálu. (po anglicky)
- ↑ THERKILDSEN, Christian S. N.. Nu er metro til Nordhavn åben - her er alt, du skal vide om M4 . TV 2 Kosmopol, 2020-03-28, . Dostupné online. Archivované 2020-03-28 z originálu. (po dánsky)
- ↑ M4 to Sydhavn - The Copenhagen Metro . intl.m.dk, . Dostupné online. Archivované 2023-03-28 z originálu. (po anglicky)
- ↑ ØSTERGAARD, Christian. Sydhavnsmetroen er vedtaget | Ingeniøren . ing.dk, 2015-02-06, . Dostupné online. Archivované 2016-03-04 z originálu. (po dánsky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Kodanské metro
Externé odkazy
Oficiálna stránka po anglicky
Oficiálna stránka po dánsky
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk